Vrij kort na de introductie van de voorgaande go-serie heeft TomTom alweer een opvolger, met nog meer functionaliteit in de vorm van IQ routes en geavanceerde rijstrookaanwijzingen.

Met het toenemen van het aantal aanbieders wordt het steeds moelijker je te onderscheiden, vandaar dat TomTom het zoekt in het toevoegen van steeds meer functionaliteit in hun high-end modellen. Wij testen het topmodel de TomTom Go 930 HD T

HD Traffic Receiver

Bij dit model net als bij de TomTom Go 730 HD T wordt standaard de High Definition Traffic Receiver geleverd. Deze HD Traffic Reciever is een externe gprs module die is ingebouwd in de voedingsplug die in de sigarettenaansteker van de auto moet worden gestoken en via de usb-aansluiting aan de TomTom. Met de ingebouwde Vodafone simkaart zorgt deze unit ervoor dat de HD traffic informatie over de verkeerssituatie aan de TomTom wordt doorgegeven. Omgekeerd zorgt de unit er natuurlijk ook voor dat via het Vodafone netwerk het HD traffic systeem met actuele snelheden word gevoed.
De HD traffic levert volgens TomTom vijfmaal meer verkeersinformatie als de traditionele tmc-voorziening en dekt tien keer meer wegen zodat ook regionale wegen in de optimale routebepaling kunnen worden meegenomen. De HD traffic receiver wordt ook los geleverd voor gebruik met andere TomToms uit de Go serie voor 100 euro. Bij dit bedrag zit een abonnement inbegrepen voor een half jaar. Daarna kost een hd traffic abonnement €9,95 per maand. HD traffic is op dit moment alleen nog in Nederland beschikbaar. Later dit jaar ook in Duitsland en Engeland.

Praktijk

In de praktijk levert de HD traffic voorziening gedetailleerde file-informatie op de snelwegen, op de regionale wegen hebben wij er nog niet veel van kunnen merken. Over het algemeen is het zo dat de Nederlandse wegen zo overvol zijn dat ook HD traffic niet kan voorkomen dat u in de file komt. Het grootste voordeel is dat u beter weet hoelang de reistijd naar de bestemming zal duren. De informatie wordt dan ook in de vorm van minuten vertraging aangegeven.
Daar komen we dan gelijk bij het grootste nadeel van deze externe hd-traffic unit. Het zou handiger zijn als hij in de TomTom zelf zou zijn ingebouwd. Dan kun je voor vertrek bepalen hoeveel tijd er voor de geplande trip nodig is op grond van de actuele verkeerssituatie en de vertrektijd daarop aan passen. Nu kom je daar pas in de auto achter.

IQ routes

Het belangrijkste nieuwe aan de nieuwe TomTom GO serie is de IQ route technologie. Op basis van de gemiddelde snelheden gemeten opwegen in plaats van statistische maximum snelheden wordt dan een snellere route in plaats van een kortere route berekend. Op dit moment kunnen we daar in onze korte testperiode nog weinig van merken. Maar op termijn als de database beter gevuld raakt zou dit een waardevolle aanvulling kunnen zijn.

Geavanceerde rijstrookaanwijzingen

Deze nieuwe functie geeft een realistischer beeld en verbeterde instructies met rijstrookaanwijzing voor ingewikkelde verkeersknooppunten. Dit hebben we tot nu toe alleen nog op de snelwegen zien werken, waar het wel een zinvolle verfraaiing levert maar ook weer niet veel meer. Soms is het zelfs verwarrend als het aantal getoonde rijstroken niet overeenstemt met de werkelijkheid. Juist in een vreemde stad waar het vaak onoverzichtelijk is en belangrijk dat je tijdig de juiste rijstrook kiest, werkt het (nog?) niet.

En verder…

MapShare is de functie waarmee kaartinfo kan worden gewijzigd en gedeeld. Een mooi groot automatisch gedimd display. Bluetooth handsfree kit. FM zender waarmee navigatie aanwijzigen en muziek via de autoradio worden afgespeeld. En TomTom home pc software en usb-dock voor het beheren van kaarten en updaten van de software.

Basis functionaliteit.

Wij zien wel het nut van de nieuwe geavanceerde functionaliteit van de TomToms maar zouden liever zien dat de basis navigatie-functionaliteit verbeterd. Hoewel wel verbeterd ten opzichte van eerdere modellen, komen de aanwijzingen vaak nog te laat en kloppen ook bij afslagen het aantal meters nog te gaan zelden. Ook stuurt de traditionele functionaliteit die aangeeft of je links of rechts moet aanhouden nog steeds vaak niet, of ontbreekt op het kritieke moment. Wel handig is de spraakherkenning, de gesproken en in beeld aangegeven straatnaamaanduiding en de eenvoudige manier om een route in te voeren of aan te passen.
PluspuntenMinpuntenConclusie

  • Fraaie platte behuizing

  • HD-trafic

  • MapShare-techniek

  • Spraakherkenning

  • Uitstekende carkit-functionaliteit

  • Fm-zender

  • duur

  • hd-traffic extern

  • bevestiging

Deze nieuwste TomTom is een prima navigator met in potentie nuttige verkeersgerelateerde uitbreidingen die zich voor een deel in de praktijk nog moeten bewijzen. Verder biedt hij veel nuttige extra's die het verblijf in de auto aangenamer en veiliger maken. Ronduit beneden de maat is de knullige, te kleine bevestiging voor op de voorruit.Intern geheugen4 GBExtern geheugen: soortSD
Schermresolutie480 x 272Aanraakgevoelig schermjaAfmetingen scherm4,3 inchProcessorsnelheid400 MHzDataverbindingenBluetooth 2.0+EDR
GPRS
UMTS
Muziek afspelenjaFilms afspelenneeFoto's bekijkenjaAfmetingen118x83x24 mmBatterijduur (uren)5GPS-chipSirfstar IIIGewicht (grammen)220SoftwareTomTom 8KaartenEuropa, Verenigde Staten, Canada en RuslandKaartmateriaalTeleAtlas

8,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten