Hoe verbeter je een product dat al bijna perfect is? Dat moet TomTom zich ook afgevraagd hebben: de Go 710 had maar weinig tekortkomingen, of het moet de vervelende houder geweest zijn. Toch is het weer gelukt met de 720.

De TomTom 710 en 910 gelden nog steeds als de beste navigatiesystemen die u in de winkel kunt kopen: het uitgekiende menu, het prettige, brede touchscreen, de uitgebreide synchronisatieopties... toch snapt ook TomTom dat je geen geld kan verdienen als je de apparaten niet weet te verbeteren. Toch is de nieuwe TomTom Go niet 'zomaar' vernieuwd: er zijn daadwerkelijk nieuwe dingen onder de motorkap te beleven. Het meest opvallend is het nieuwe uiterlijk van de Go. De behuizing heeft een afslankkuur ondergaan en is nu niet veel groter meer dan de dunne One. Wie zijn TomTom elke keer meeneemt zal hier zeer blij mee zijn. De nieuwe houder past er goed bij: via een simpel schuifsysteem is de TomTom in een fractie van een seconde te plaatsen en de houder zit steviger en stabieler dan ooit. Daarmee is één van de grootste kritiekpunten op de vorige Go-serie meteen opgelost.

Nieuwe focus: veiligheid


De focus bij de nieuwe TomTom ligt vooral op veiligheid. Een aantal acties zijn sneller in te voeren dan voorheen, waardoor u minder langer van de weg afgeleid bent. Een voorbeeld hiervan is dat u een aantal koppelingen rechtstreeks op het navigatiescherm kunt plaatsen (zoals 'navigeer naar' of 'bellen') en dat er ook een shortcut-menu is met uw eigen zes meest voorkomende functies. Een ander voorbeeld van de vernieuwde focus is de verbeterde spraakherkenning. Op deze manier kunt u met slechts één aanraking naar een bestemming navigeren: u raakt het icoontje van spraakinvoer aan en spreek vervolgens de stad, straatnaam en het huisnummer in. Dit werkt beter dan we hadden verwacht: zelfs in een lawaaiige auto herkent de TomTom Go onze voorbeeldadressen.

Sneller en beter navigeren


Wie zijn bestemming liever intypt kan dit op de traditionele manier doen. Ook hier is het één en ander verbeterd: TomTom laat in principe alleen de bestemmingen in het huidige land zien, zodat het systeem véél sneller reageert. Wilt u een bestemming in het buitenland aangeven dan kunt u dit wijzigen door op het landssymbool te klikken. Door deze kleine wijziging voelt de nieuwe Go veel responsiever aan dan zijn voorgangers, ondanks de enorme hoeveelheid aan kaartmateriaal. De TomTom Go 720 is voorzien van alle kaarten van West- en Centraal-Europa.
Een ander nieuwigheidje is dat u dankzij de MapShare-techniek nu ook kaarten kunt corrigeren. Wanneer u merkt dat bepaalde straten zijn afgesloten of de rijrichting is veranderd, kunt u dit met een paar klikken veranderen. Uw TomTom zal dan vanaf dat moment rekening houden met de veranderde verkeerssituatie. Via TomTom Home kunt u deze wijzigingen naar TomTom versturen; ook kunt u wijzigingen van anderen downloaden. Om niet overspoeld te worden door valse meldingen kunt u hier kiezen tussen verschillende betrouwbaarheidsniveau's. Daarnaast kunt u niet gehele straten weghalen of erbij verzinnen: grotere ingrepen moeten namelijk eerst door TomTom gecontroleerd worden. In de theorie lijkt deze functie dus erg handig; of het in de praktijk ook goed gaat werken kunnen we nog niet zeggen, omdat de nieuwe Go nog te kort op de markt is.

Geen handsfree-kit meer nodig


Ook aan de bluetooth-functionaliteit is verder gesleuteld. De TomTom Go kan gebruikt worden als handsfree-kit en via het TomTom-menu kunt u makkelijk uw contactpersonen bellen. In vergelijking met zijn voorganger is de spraakkwaliteit enorm verbeterd. Vermoedelijk heeft dit iets te maken met de nieuwe echo- en ruisonderdrukkingstechnieken die TomTom heeft toegepast. Hoewel het handsfree bellen in een lawaaiige auto nooit een pretje zal zijn, bewijst de nieuwe TomTom Go zich hier als een degelijke oplossing.

...en verder


Hoewel TomTom nog steeds vasthoudt aan de wat 'ouderwetse' kale kaartweergave, zijn er inmiddels wel 3d-gebouwen op te zien. Vooral handig bij navigeren in de stad. De Go 720 biedt verder betere omgang met fileinformatie: op het scherm is veel meer nuttige informatie te lezen dan voorheen. Een fm-transmitter maakt het mogelijk om de navigatiestemmen of muziekweergave over uw autoradio te luisteren; de frequentie is hierbij uiterst nauwkeurig in te stellen. Eigen navigatiestemmen opnemen is ook een fluitje van een cent geworden: een compleet opnamepakket zit nu in de TomTom zelf, de stemmen kunnen vervolgens via TomTom Home naar uw computer overgezet worden. Als laatste moeten we de informatievoorziening noemen: de TomTom bevat uitgebreide mogelijkheden om naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis te rijden, ehbo-instructies weer te geven en biedt informatie over het onderhoud van uw auto.PluspuntenMinpuntenConclusie

  • Vernieuwde platte behuizing

  • MapShare-techniek

  • Spraakherkenning

  • Uitstekende carkit-functionaliteit

  • Fm-tuner

  • Prijziger dan concurrentie

De TomTom Go 720 heeft erg weinig zwakke punten. TomTom heeft goed geluisterd naar de kritiek op hun Go 710 en is hier voortvarend mee omgesprongen. Het aantal verbeteringen ten opzichte van de 710 is groter dan de sprong in typenummer zou doen vermoeden; wie toe is aan een nieuw navigatiesysteem zal zich met de Go 720 zeker geen buil vallen.

10

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten