Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Google-hoppen

Naar schatting gebruikt tachtig procent van alle Nederlanders voor het zoeken standaard www.google.nl en niet www.google.com. Je verwacht ongetwijfeld dat wereldwijd zoeken, in welke versie van Google dan ook, steeds dezelfde resultaten oplevert. Raar maar waar: voor Google geldt dat niet.

Stel, je bent op zoek naar spelregels van de sport squash en je tikt een beetje lui alleen squash in. Op www.google.nl kies je voor Het internet en niet voor Pagina’s in het Nederlands of Pagina’s uit Nederland. Dezelfde zoekactie in de Duitse Google zou bij wereldwijd zoeken hetzelfde resultaat moeten geven. Toch staat er dan een Duitstalige site bovenaan. Wereldwijd zoeken op www.google.com levert opnieuw een ander resultaat op. Dit resultaat is het meest uitgebreid. Google heeft directe verwijzingen naar de geschiedenis, het speelveld, spelattributen en regels gemaakt. 

Wat is hier aan de hand? Waarom levert wereldwijd zoeken niet steeds hetzelfde resultaat op? Dat komt omdat Google doet aan geotargeting. De Amerikaanse zoekmachine wil het liefst op het niveau van woonplaats informatie geven. Dat is namelijk erg handig voor adverteerders. Waar is Natalee Holloway? Google laat in de top van het Nederlandse antwoordenlijstje haar officiële biografie niet zien. Maar Google.com doet dat wel. Wie zoekt op CO2 via Google.nl krijgt een minder brede kijk op luchtverontreiniging dan wie zoekt op Google.com. De Nederlandse Google laat lokale bronnen zien, de algemene Google juist wereldwijde bronnen.

Per land verschillen de resultaten bij wereldwijd zoeken. Dit is echter nog maar het begin. Uiteindelijk wil Google nog verfijnder informatie kunnen aanbieden. Het doel is dat iemand uit Alkmaar geen slagersadvertentie krijgt te zien voor Groningse gehaktballen. Google heeft geotargeting hiervoor tot kunst verheven. De zoekmachine wil dat de wereld wordt gezien met een lokale bril op. Uiteindelijk is het doel dat iemand de wereld vanuit zijn eigen cultuur kan beleven. En dat betekent dat zoeken naar ‘bar’ in de Nederlandse Google de site van BAR architecten oplevert. Op Google.com is het eerste resultaat een verwijzing naar de Wikipedia-pagina over de drukeenheid bar.

Een tweede reden om naar Google.com uit te wijken is dat daar de nieuwste snufjes het eerst te zien te zijn, zoals Custom Location om je eigen lokatie op te geven. Als je echter hebt besloten dat je af en toe google.com wilt gebruiken, staat Google het je domweg niet toe. Typ www.google.com en toch ga je direct terug naar www.google.nl. Waar is de instelling gebleven waarmee je dat snel wijzigt? Vroeger stond er een link op Googles homepage om naar de Nederlandse versie te gaan, maar die is weg. Gebruik voortaan www.google.com/ncr. Ncr staat voor no country region. Weg is de bemoeizucht van Google. Vanaf nu kun je weer gewoon schakelen tussen de ene en de andere versie.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Tips en Trucs, Naslagwerken

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie