Philips smart-tv's gaan meer advertenties tonen

Smart-tv's van Philips schotelen straks meer reclames voor, die in een hoek van het beeldscherm wordt afgespeeld. De advertenties verschijnen in de menu's en voor het opstarten van een app, zo bevestigt de fabrikant. De commerciële deal gaat niets veranderen aan de verkoopprijzen van Philips-tv's.

Volgens Paulo Lopes van TP-Vision, het bedrijf dat Philips-tv's produceert, geeft aan dat de toestellen niet goedkoper worden, maar wel een 'betere kijkervaring' gaan bieden. Dat zou mogelijk worden omdat er gratis apps en video's komen en 'reclames in de toekomst relevanter' worden. Lopes geeft aan dat het bedrijf 'heel veel van het kijkgedrag' weet, onder meer welke zenders je kijkt en welke apps je gebruikt. Philips wil op termijn daarom persoonlijke advertenties laten zien zodat bijvoorbeeld een vegetariër geen vleesreclames krijgt.

Maar voordat Philips dat soort relevante advertenties gaat tonen, wordt er begonnen met algemene video's. Die spelen automatisch klein in een hoek van het scherm af, en worden beeldvullend als je erop klikt. De software-update die de reclames introduceert, is al beschikbaar voor Philips smart-tv's uit 2013. De fabrikant wil nieuwere tv's bijwerken als het reclamesyssteem naar behoren functioneert.

Concurrerende tv-makers als Samsung en LG werken aan vergelijkbare reclameoplossingen voor hun smart-tv's.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten