Kamp wil wettelijke compensatie bij storing telecomproviders

Minister Kamp wil wettelijk vastleggen dat klanten een compensatie van telecomproviders krijgen bij een storing die langer duurt dan 12 uur.

 

Minister Kamp van Economische Zaken meldt  dat klanten bij een internet- en telefoonstoring van 12 uur en langer een compensatie moeten krijgen. De compensatie moet wettelijk worden vastgelegd en gelden voor zowel consumenten als zakelijke klanten. De hoogte van die compensatie hangt af van de abonnementskosten en duur van de storing. Providers hebben de keuze om de klant financieel of in natura te compenseren.

Telecomproviders moeten van het kabinet in hun algemene voorwaarden opnemen dat klanten recht hebben op compensatie bij storing. Kamp laat weten dat compensatie nu nog incidenteel is en dat niet alle aanbieders een dergelijke regeling in hun algemene voorwaarden hebben staan.

Kamp wil dat klanten worden gecompenseerd wanneer ze voor een periode van 12 uur of langer niet in staat zijn te telefoneren/internetten. De compensatie wordt dus wettelijk verplicht en kan financieel of in natura worden voldaan, die keuze is aan de provider. Duurt een storing langer dan 12 uur dan moet de provider voor die gehele dag compenseren plus elke extra dag (1,5 dag wordt zo bijvoorbeeld 2 volledige dagen compensatie). Bij een storing van 12-24 uur wordt die compensatie dan een dertigste van de maandelijkse abonnementskosten. In natura compenseren mag ook, bij een telefoonstoring valt dan bijvoorbeeld te denken aan ‘extra’ beltegoed.  Het wetsvoorstel gaat begin volgend jaar naar de Tweede Kamer.

 

 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten