Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Apple rommelt nog steeds met garantie

Apple ligt nog steeds onder vuur vanwege de vage en incorrecte garantieregels. De Consumentenbond, samen met tien andere consumentenorganisaties, heeft Apple gedwongen duidelijker te vermelden hoe het zit.

De kern van het probleem is dat Apple op zijn website volslagen onduidelijk is over wat de consument mag verwachten. Pas na lang aandringen voldoet Apple aan de minimale eisen die in Europa gelden. Dat is "wel een stap vooruit ten opzichte van het onoverzichtelijke document van bijna tweehonderd pagina's" dat eerst op de website van Apple stond, zegt directeur Bart Combée van de Consumentenbond in een verklaring.

Echter deze stap is pas een stap in de goede richting. Voor Nederland gelden aanvullende regels. "De Nederlandse wet biedt consumenten meer bescherming dan het Europese wettelijk minimum van twee jaar. Die informatie is weggestopt in een voetnoot", meldt Combée.

Ontbreekt

Apple heeft nog geen specifieke informatie voor de Nederlandse consument. En dat is gewoonweg niet netjes. Twee weken geleden heeft de Consumentenbond - en tien andere Europese organisaties - een brief gestuurd met de wens (eis) dat Apple deze informatie online zet, zodat de consument zich kan informeren. Apple heeft nog niets gedaan. 

Kopen

Een van de grote punten van geschil, is dat Apple alleen informatie verschafte over het 'betaalde pakket': Apple Care. Apple geeft één jaar garantie (Europa stelt twee jaar als basis), maar dit termijn is uit te breiden met nog één jaar: Apple Care. Maar dat is een uitbreiding waarvoor betaald moet worden. 

De elf Europese consumentenorganisaties eisten separaat van elkaar dat Apple de wettelijke garantiebepalingen op zijn website zou melden. Dat heeft Apple nu gedaan. Daarbij trekt het de vergelijking met de eigen betaalde aanvullende garantie.

Nog te weinig informatie

"Toch geeft het bedrijf nog te weinig informatie over de regels en rechten van consumenten in specifieke landen. De Consumentenbond verwacht daarom van Apple dat zij hun informatievoorziening over garantie voor Nederlandse consumenten nog verder aanscherpt", zegt de consumentenorganisatie.

Geschreven door: Jaap Veenstra op

Category: Nieuws, Juridisch

Tags: garantie

Nieuws headlines

donderdag 09 november

Laatste reactie