Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Apple schendt cookiewet met U2-push

Apple schendt de Europese cookiewet met het gratis nieuwe album van rockgroep U2. Gebruikers zien die muziek plots in hun iTunes-bieb staan én op hun iPhone.

Daarmee overtreedt Apple de Europese cookiewet, die breder is dan alleen cookies. De wet stelt namelijk dat er niet zomaar via een telecomnetwerk informatie, zoals bijvoorbeeld cookies, op een apparaat mogen worden geplaatst. Privacy-expert Simon Hania heeft deze wetsovertreding bespeurd en internetjurist Arnoud Engelfriet bevestigt de inbreuk tegenover PCM.


‘U2 is zelden functioneel’

Het pushen van informatie mag in bepaalde gevallen wel, legt Engelfriet uit. Bijvoorbeeld voor functionele data, dus gegevens die nodig zijn voor het functioneren van een apparaat of dienst. “Denk aan plaatjes op een website. Maar U2 is zelden noodzakelijk om iets te laten functioneren”, voegt de internetjurist er droogjes aan toe. Bovendien vallen extra mogelijkheden zoals geboden door een browsertoolbar weer níet onder deze uitzondering. Zelfs een update voor software, zoals een besturingssysteem, valt niet onder de uitzonderingen.


Op internet ontstaan inmiddels levendige discussies over Apples U2-actie. De voor normale mensen onleesbar  gebruikersvoorwaarden (end-user license agreement, EULA) voor de iTunes Store zouden dit pushen namelijk wel ergens vermelden. En gebruikers zijn ooit wel akkoord gegaan met die voorwaarden, door bij ingebruikname te klikken op ‘Akkoord’. Een EULA gaat echter niet automatisch boven de wet. Wat overigens ook andersom niet zomaar het geval is.


Expliciete toestemming vs EULA

Volgens zowel Hania als Engelfriet is het struikelpunt daarbij echter dat de cookiewet vereist dat er expliciete toestemming moet worden gevraagd. Dus het mag niet meegenomen zijn in algemene voorwaarden. “Daarom moeten websites bijvoorbeeld apart vragen of je de nieuwsbrief wilt, of je toestemming geeft om cookies te plaatsen, enzovoorts”, legt Engelfriet uit.


Hij zegt dat de cookiewet een wat ongelukkige naam heeft, maar best zinnig is, behalve dan op het punt van cookies. Hania verwijst in een tweet ook naar de opinie (PDF) van Europese privacywaakhonden over de eisen die aan toestemming vooraf worden opgelegd. De privacy-expert stelt dat er eerder al zaken over soortgelijke kwesties zijn gevoerd. Uitweg voor Apple zou volgens hem een aparte update-service zijn met permissie en uitleg van wat Apple dan aan data zou pushen.


'Verplichte' muziek

De discussies op internet gaan overigens lang niet alleen over de wettelijke aspecten van de promo-actie. Het gratis U2-album is namelijk ongevraagd gepusht en komt daarbij ook automatisch in iTunes-bibliotheken terecht. Afhankelijk van synchronisatie-instellingen komt de muziek ook automatisch op een iPhone, iPad of iPod Touch terecht. En het album blijkt niet te verwijderen te zijn uit de muziekcollectie, meldt GigaOm.


Geschreven door: Jasper Bakker op

Category: Nieuws, IOS

Tags: Cookiewet, U2

Nieuws headlines

Laatste reactie