Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

‘Apple laat eigen ads-verkoop iAd los’

Apple zou de opzet van zijn iAd-platform voor eigen ads-verkoop in apps schrappen. In plaats van die eigen controle op wat gebruikers voorgeschoteld krijgen, komt er een volautomatisch ads-systeem.

Het interne salesteam van Apple wordt opgeheven en de eigen, handmatige verkoop van advertenties in iOS wordt stopgezet. Dit melden anonieme bronnen aan de ingewijde ICT-journalist John Paczkowski van BuzzFeed en voorheen van het gerenommeerde techblog AllThingsD. De meerdere bronnen binnen Apple laten aan Paczkowski weten dat het bedrijf overstapt op een geautomatiseerd systeem waarbij uitgevers en andere ads-aanbieders direct toegang krijgen.

Overlaten aan adverteerders

Uitgevers krijgen zo meer grip op advertenties die in apps op iOS worden getoond aan gebruikers. Bovendien is voortaan 100 procent van de zo gegenereerde omzet voor die ads-aanbieders. Voorheen hield Apple 30 procent in als vergoeding voor zichzelf. De verwachting is nu dat grote uitgevers en samenwerkingsverbanden voor online-ads het Apple iAd-platform op gelijke voet meenemen in hun inkoop van advertentieruimte, zoals dat al gebeurd via Google’s AdSense.

De oorspronkelijke opzet van iAd wordt hiermee losgelaten. Apple wou zelf advertenties verkopen, maken en beheren. “We zijn er simpelweg niet goed in”, aldus een van de bronnen van BuzzFeed. De grip van Apple was om ervoor te zorgen dat mobile ads naadloos en niet-storend worden getoond in iOS-apps, zonder dat er bijvoorbeeld ineens een browservenster wordt geopend. Toenmalig CEO Steve Jobs heeft iAd zes jaar terug onthuld als tegenwicht voor reguliere mobile ads-platformen die volgens hem echt slecht waren.

Ads versus privacy

Sindsdien is iAd echter geen doorslaand succes gebleken. Volgens marketingmonitor EMarketer had iAd in 2015 slechts 5,1 procent van de markt voor mobiele ads. Google zat op 9,5 procent en Facebook op 37,9 procent. Huidig CEO Tim Cook heeft eind 2014 nog toegegeven dat iAd heel klein is voor Apple. Cook deed dat in een open brief aan klanten over privacy. “Ons bedrijfsmodel is heel eenvoudig: wij verkopen fantastische producten. We maken geen profiel op basis van je e-mailinhoud of je websurfgewoontes om dat te verkopen aan adverteerders”, verzekerde Cook.

Hij stipte vervolgens aan dat een heel klein deel van Apple’s business wel in dienst staat van adverteerders “en dat is iAd”, omdat sommige app-developers qua businessmodel afhankelijk zijn van advertenties. Daarbij benadrukte Cook dat iAd de privacy van gebruikers respecteert en dat er geen data van andere Apple-diensten en -apps wordt gedeeld, zoals Siri, iMessage, Maps, adresboeken, enzovoorts. Deze privacyfocus heeft het mogelijke ads-succes ondermijnd, stelde Fortune eerder al. Het is nog onduidelijk wat de privacy-impact is van de nieuwe iAd-opzet.

Eigen nieuws-app

Het schrappen van iAd in de huidige vorm en de overgang naar de nieuwe opzet gebeurt volgens de informatielekkende insiders mogelijk deze week al. Deze strategische verschuiving is volgens Apple Insider in lijn met plannen die Apple al heeft onthuld voor ads in zijn eigen nieuws-app in iOS 9. Dat Apple News biedt artikelen van uitgevers die hiervoor een samenwerking met de iOS-maker hebben gesloten. De News-app krijgt een zelfbedieningssysteem waarbij uitgevers zelf advertentieruimte kunnen verkopen en vullen, net zoals ze dat nu al doen op hun eigen websites.

Geschreven door: Jasper Bakker op

Category: Nieuws, IOS

Tags: content, Websites, Iad, uitgevers, Privacy, ads, apps, Apple

Nieuws headlines

Laatste reactie