Zo herken je de vier vormen van cyberpesten

Online pesten kent veel varianten maar er zijn vier vormen die het meeste voorkomen. Door ze te herkennen kun je het treiteren tegengaan en eventuele problemen vaak sneller oplossen.

1. Diefstal en misbruik van privégegevens
Bij deze vorm van pesten wordt een online account van iemand anders gebruikt om  - uit naam van de echte eigenaar - vervelende berichten te verspreiden, online te winkelen of andere zaken te doen die niet door de beugel kunnen. Extra vervelend is dat een account dat eenmaal gekaapt is niet vaak makkelijk is terug te krijgen. Veel online diensten hebben immers hun hoofdkantoor in het buitenland. 
Het kapen van accounts is in veel gevallen te voorkomen door sterke wachtwoorden te kiezen en deze op een veilige plek zoals een wachtwoord kluis te bewaren. Steeds meer online diensten maken het bovendien mogelijk om twee-staps-verificatie in te schakelen. Om toegang te krijgen tot een account is dan naast een wachtwoord ook een vertrouwd apparaat nodig, zoals bijvoorbeeld een smartphone. Een hack of diefstal van wachtwoorden is in bepaalde gevallen ook te voorkomen door beveiligingssoftware op de computer, tablet of smartphone te installeren. 

2. Verspreiden van foto’s en video’s
Een zeer hinderlijke vorm van het internetpesten is het verspreiden van comprimerende foto’s of video’s. Het kan hier om naaktfoto’s gaan maar bijvoorbeeld ook om een filmpje waarin te zien is hoe degene die wordt gepest wordt lastiggevallen of mishandeld. 
Deze vorm van treiteren kan deels worden voorkomen door met kinderen te bespreken wat de risico’s zijn van het delen van foto’s en hier afspraken over maken. Door kinderen goede digitale omgangsvormen te leren zijn namelijk veel problemen te voorkomen. Mocht het vervolgens toch voorkomen dat vervelende filmpjes of plaatjes online verschijnen, dan is het zaak om hier snel actie op te ondernemen zodat verdere verspreiding kan worden tegengaan. Door bij de school en andere ouders te checken is vaak al snel duidelijk waar het beeldmateriaal vandaan komt en kan het pesten al in een vroeg stadium worden gestopt.

3. Uitsluiting
Niet alleen volwassenen maar ook kinderen communiceren met elkaar via groepen, bijvoorbeeld via WhatsApp. Een vorm van pesten die hierbij voorkomt is dat sommige kinderen worden buitengesloten van deelname en zo als het ware worden geïsoleerd. 
In zo’n geval is het een goed idee om eerst met het kind te bespreken waarom hij/zij is buitengesloten. Kinderen leren en mogen fouten maken en het kan zijn dat dit is gebeurd omdat het kind zelf – al of niet bedoeld – dingen heeft gezegd die voor andere kinderen kwetsend waren. Maak samen een plan van aanpak en neem dan pas contact op met andere ouders of de school om naar een oplossing te zoeken.

4. Plaatsen of sturen van dreigberichten
Een ernstige vorm van cyberpesten is die van het plaatsen van dreigberichten, bijvoorbeeld op de tijdlijn van een socialmedia-account. Daarnaast is het ook mogelijk om via verschillende diensten een slachtoffer anoniem e-mail te sturen waarin deze bijvoorbeeld wordt uitgescholden. En in de meest eenvoudige vorm ontvangt degene die gepest wordt een anoniem sms’je. 
Dit soort berichten kan deels worden tegengegaan door degene die de berichten plaatst of verstuurd te blokkeren. Een volgende stap is om samen met het kind te onderzoeken wie deze berichten stuurt en wat de reden hiervoor zou kunnen zijn. Door vervolgens via de school of door contact met andere ouders het probleem aan de kaak te stellen kan deze vorm van treiteren vaak al snel een halt worden toegeroepen.

Meer weten over de cijfers en oorzaken van digitaal pesten, wat je eraan kunt doen en hoe je het online leuk kan houden? Bekijk ons dossier over cyberpesten hier.

 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten