Stijging digitale filmverkopen na sluiting Megaupload

De sluiting van de website Megaupload veroorzaakte een significante toename van de digitale verkoop van films in landen waar deze filesharingsite populair was. Dit concluderen wetenschappers van de Carnegie Mellon University (CMU) aan de hand van een studie van de omzet van twee filmstudio's in twaalf landen.

De onderzoekers van de CMU hebben een analyse gemaakt van de digitale verkopen en verhuur van films in een periode van 18 weken na de sluiting van Megaupload. De sluiting van de filesharingsite vond plaats op 19 januari 2012. Zij concluderen dat de opbrengsten van de digitale verkoop en verhuur van films in deze periode tussen de 6 en 10 procent hoger zijn dan als Megaupload nog had bestaan. Zij zeggen niet welke filmstudio's de omzetcijfers hebben geleverd.

Op basis van pure verkopen per land is weinig zinnigs te zeggen over de invloed van de sluiting van Megaupload. Andere factoren als economische groei en seizoensinvloeden leveren ook een bijdrage aan de toe- of afname van de digitale verkopen van films. Daarom besloten de onderzoekers de landen te vergelijken waar Megaupload populair was ten opzichte van de landen waar deze site veel minder werd gebruikt door internetters. Bij dit onderzoek hebben zij twaalf landen bekeken. Daarbij zien zij na de sluiting van de filesharingsite een grotere toename in de digitale verkoop en verhuur van films in landen waar deze populair was dan bij de landen die veel minder van deze site gebruik maakten om films te downloaden. Het effect op de verkoop van films was groter dan op de videoverhuur.

Afgehaakt
Mogelijk downloadt een deel van de oude gebruikers van Megaupload geen films meer via het illegale circuit. Na de sluiting van deze site was de illegale content nog beschikbaar op veel andere filesharingsites. De wetenschappers denken dat gebruikers zijn afgehaakt omdat andere websites minder eenvoudig werken of minder betrouwbaar zijn.

De invloed van de sluiting van Megaupload moet nog op de lange termijn worden bekeken. Ook moet de invloed op de verkoop van andere digitale content als muziek en games nog worden onderzocht.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten