Persgroep verwijdert cookiemuur

De Persgroep verwijdert in de loop van vandaag de 'cookiemuur' van de websites. Deze wordt vervangen door een informatiestrook over het gebruik van cookies. Dit betreft de websites van de Volkskrant, Trouw, AD en het Parool.

Deze week laaide de discussie opnieuw op in de Tweede Kamer over de toepassing van de cookiewetgeving. De coalitiepartijen VVD en PvdA willen een einde maken aan de pop-ups waarbij gebruikers om toestemming wordt gevraagd voor het plaatsen van cookies op hun computer. In de plaats daarvan willen zij een bescheiden informatiebalk. Ook het Kabinet vindt dat de vele pop-ups en cookiemuren hun doel voorbijschieten. De consument is de dupe, terwijl het de bedoeling is dat deze juist beschermd en geïnformeerd moet worden.

De informatiebalk wordt door diverse Nederlandse websites nu al toegepast, wat officieel in strijd is met de Nederlandse wetgeving. Afgelopen woensdag zei minister Kamp van Economische Zaken het gebruik van cookies te willen versoepelen, schrijft de Volkskrant. Kamp moet de Kamer binnen een maand een brief sturen waarin hij duidelijkheid verschaft over de toepassing van de regelgeving.

Braafste jongetje
Naar aanleiding van de ontwikkelingen in de politiek is de Persgroep nu ook om. Deze was tot nu toe altijd het braafste jongetje van de klas bij de toepassing van de cookiewet. Trouw, AD, Het Parool en de Volkskrant lieten steevast een cookiemuur zien aan de sitebezoeker met de vraag of hij toestemming wil verlenen voor het plaatsen van cookies op zijn systeem. De cookiemuur wordt op alle sites van de Persgroep vervangen door een informatiestrook. Zo ontstaat een systeem van stilzwijgend goedkeuren, wat ook binnen de huidige EU-richtlijn is toegestaan.

Cookies zijn voor websites belangrijk, bijvoorbeeld voor het verzamelen van statistische gegevens. Het plaatsen van een cookiemuur gaat met de nodige kosten gepaard. Laurens Verhagen, de hoofdredacteur van Volkskrant.nl vertelt over het cookiegebruik door de Volkskrant.  'Zonder cookies ondermijn je je eigen verdienmodel. Wij gebruiken cookies redelijk basaal. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je niet duizend keer dezelfde reclame te zien krijgt.'

Verhagen meent dat de cookiewetgeving een ongelofelijke puinhoop is. 'De pop-ups hebben alleen maar voor verwarring en gedoe gezorgd, vooral bij de consument. Wij breken de cookiemuur nu weer af en wachten wel af waar de minister mee komt. Ik weet nog niet wie ik de rekening van dit alles ga sturen.'

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten