NS gaat reizigersgegevens gebruiken voor persoonlijke emails

De NS begint een proef waarbij het reizigers persoonlijke aanbiedingen wil geven op basis van hun reisgedrag. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om een email wanneer een reiziger vergeet uit te checken, maar forenzen kunnen ook punten sparen om daarmee 'een extraatje' te krijgen. De NS benadrukt dat het om een opt-in-proef gaat, waarvoor reizigers zich expliciet moeten aanmelden.

De Spoorwegen zoeken 10,000 vrijwilligers die zich willen aanmelden voor de proef. Daarvoor hebben reizigers wel een persoonlijke ov-chipkaart nodig.

Mail bij vergeten uitcheck

De dienst heet NS Extra, en een belangrijk onderdeel ervan is een persoonlijke mail wanneer een reiziger vergeet uit te checken. Die mail komt 'binnen een paar dagen' binnen, waarna reizigers zelf een verzoek voor restitutie kunnen indienen. Als er een trajectkaart wordt gebruikt, wordt het geld zelfs automatisch teruggegeven, via een kaartautomaat.

Privacybezwaren

De privacybezwaren hangen als een heet hangijzer boven de proef, wat de NS ook beseft. Reizigers moeten zich daarom vrijwillig aanmelden voor de dienst, waarbij ze specifiek toestemming geven aan de NS om hun reisgegevens in te zien.

Reisgegevens bekijken

Normaal gesproken mag de NS geen reisgegevens bekijken. De treinmaatschappij kan wel zien dat er ergens wordt gereisd, maar kan en mag die gegevens niet koppelen aan persoonlijke accounts. Als een reiziger echter geld terug wil bij bijvoorbeeld vertraging, dan kan die de Spoorwegen wel toestemming geven de persoonlijke gegevens in te zien.

'Betere dienstverlening'

De NS zegt dat de Extra-dienst in de eerste plaats een proef is 'om te onderzoeken hoe reisgegevens gebruikt kunnen worden voor een betere dienstverlening.' Als dat succesvol is zal de proef worden doorgezet naar meer reizigers. Ook dan moeten reizigers zich zelf aanmelden voor de dienst.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten