Nieuwe privacy-functies van Google en Mozilla

Google en Mozilla kondigen nieuwe privacy-functies aan voor hun browsers. Gebruikers krijgen hiermee meer controle over hoe hun gegevens met adverteerders worden gedeeld.

Deze “do not track”-functionaliteit is een aanbeveling van de Amerikaanse FTC voor alle browsers. Ook Internet Explorer krijgt deze mogelijkheid.

Google introduceert een extensie van de Chrome browser onder de naam “Keep my Opt-Outs”. Het laat vrijwaard gebruikers permanent van advertenties die het online-gedrag registreren. Het gaat hier vooral om informatie die wordt gedeeld, ook nadat gebruikers hun cookies gewist hebben. Volgens Google zal deze functionaliteit geen invloed hebben op het gewone webgebruik, al kan het wel voorkomen dat er meer advertenties worden herhaald of dat er minder relevante advertenties getoond worden..

Ook Mozilla kondigt aan, aan een ‘do not track’-functie te werken. Hiervoor heeft Mozilla het plan van een “Do not track”-http-header bedacht. Zowel bowsers al websites moeten deze header inplementeren om de beschermingsfunctie te laten werken. Deze speciale header zou volgens Mozilla eenvoudiger werken dan een speciale cookie voor dit doel. Nu is het de vraag of alle partijen het eens zullen worden over een dergelijke header-implementatie.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten