Nederlanders weinig vertrouwen in online reviews

Nederlanders schrijven bij een aankoop van een product of dienst minder vaak online reviews, in vergelijking met andere Europese landen. Hoewel men ze wel leest is het vertrouwen van de Nederlanders in de online reviews niet erg hoog.

Ook zijn wij niet bepaald gevoelig voor aanbevelingen van merken op sociale netwerken. Spanjaarden nemen dit nog het meest aan. Dit blijkt uit het EuroPNstyles-onderzoek van communicatie-adviesbureau Porter Novelli onder ruim 10.000 Europese consumenten.

Duitsers ijverige reviews schrijvers
Van de Nederlanders die van plan zijn om iets te kopen dat duurder is dan 50 euro, leest gemiddeld de helft (51%) soms een online-recensie voordat men de aankoop doet. Meer dan één op de vier (27%) leest zelfs vaak online reviews. Maar zèlf reviews schrijven doet de Nederlander in vergelijking tot andere landen een stuk minder. 57% schrijft online recensies als ze een goede aankoop hebben gedaan. De Belgen en Fransen volgen ons hiermee op de voet (beiden 55%).

Van de Europeanen zijn het vooral de Duitsers die de leiding nemen als online critici. Bijna driekwart (73%) van de Duitsers schrijft een online review als ze de aankoop goed vinden en 71% als ze de aankoop slecht vinden. Nederlanders schrijven iets vaker negatief (59%) dan positief (57%). Deze verhouding is in veel van de onderzochte Europese landen terug te zien. Online reviews worden nog altijd vaker op product- of reviewsites gedaan dan op fanpagina’s van merken op sociale netwerken.

Gevoeliger voor online ratings
Ondanks het grote percentage Nederlanders dat een review leest (78%) hecht maar 20% waarde aan deze online recensies. Dit is echter nog altijd meer dan het vertrouwen in informatie van bedrijfs- of productwebsites (13%). Opvallend is dat Nederlanders juist wel weer iets gevoeliger zijn voor online rapportcijfers (ratings). 49% van de Nederlanders gelooft dat hoe meer mensen een product beoordelen met een cijfer, des te geloofwaardiger het gemiddelde cijfer van een online rating is. Duitsers en Belgen volgen ons met respectievelijk 43% en 42%.

Nederlanders delen het minst op sociale netwerken
Van de onderzochte landen zijn de Nederlanders ook het minst onder de indruk van likes van vrienden op een fanpage van merken op sociale netwerken. Slechts 14% is eerder geneigd een product te kopen wanneer vrienden die ‘liken’. Dit gebeurt iets vaker in Spanje (19%) en Frankrijk (17%).

 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten