Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Mobiel shoppen verovert Nederland

Mobiel shoppen is langzamerhand Nederland aan het veroveren. In het laatste kwartaal van 2012 zorgden mobiele apparaten voor 9,1 procent van de online verkopen in Nederland. Dat is een groei van ruim 400 procent ten opzichte van het laatste kwartaal van 2011.

Dit meldt het online advertentienetwerk Zanox op basis van de Zanox Mobile Performance Barometer. Deze wordt samengesteld uit de gegevens van meer dan 1.000 adverteerdersprogramma's binnen zeven Europese markten.

Volgens Zanox is Nederland koploper in Europa op het gebied van mobiele aankopen via internet, ook wel m-commerce genoemd. Tenminste, van de Europese landen waarin het advertentienetwerk actief is. Naast Nederland zijn dat Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje, België, Scandinavië en Polen.

In de deelnemende Europese landen wordt de m-commerce steeds populairder. In het laatste kwartaal van 2012 groeide het aandeel naar gemiddeld 5,6 procent van alle internetaankopen, tegenover 2,2 procent in hetzelfde kwartaal van 2011. Online shoppen met het mobieltje is niet overal even populair. Duitsland liet een aandeel van 5 procent noteren, Polen 1,7 procent en Spanje 6,2 procent.

iPad populairst
Waarschijnlijk is het zeker niet zo dat mensen de online-aankopen met hun mobiel altijd onderweg doen. De smartphone wordt vooral gebruikt in de oriëntatiefase voordat tot daadwerkelijke aanschaf wordt overgegaan. Daarbij wil de consument informatie op een korte en snelle manier. De uiteindelijke aankoop doen zij daarna eerder vanuit hun luie stoel. In ruim 54 procent van de gevallen wordt de mobiele aankoop gedaan met de iPad. Daarmee is deze tablet veruit het populairste platform om mobiele aankopen te doen. Een van de redenen voor de populariteit van de iPad is dat de meeste webshops beter toegankelijk zijn op een tablet.

Consumenten kopen met hun iPad het meest op zondag. Zanox zegt dit op basis van de wekelijkse pieken die op zondag zijn te zien. Deze vallen zo op dat het door de branche al de iPad Sundays worden genoemd.

Geschreven door: Ruud de op

Category: Nieuws, Internet

Tags: smartphones, tablets, Online Winkelen, internet

Nieuws headlines

Laatste reactie