Microsoft en Yahoo spelen vals met zoekmachines

Google levert in Amerika maand na maand marktaandeel in op de combinatie Yahoo Search en Microsoft Bing. Maar helemaal eerlijk zijn de marktcijfers niet, want zowel Yahoo als Microsoft maken steeds meer gebruik van 'onzichtbare' zoekopdrachten.Volgens comScore liep het aandeel van Google terug van 63,7 procent (mei) naar 62,6 procent (juni).

Bing ging juist van 12,1 naar 12,7 procent en Yahoo van 18,3 naar 18,9 procent. Met andere woorden, Bing en Yahoo knabbelen langzaam steeds meer van het marktaandeel van Google af.

Toch zijn de cijfers niet helemaal eerlijk. Zowel Yahoo als Microsoft maken sinds kort gebruik van kunstmatige truukjes om de marktcijfers op te krikken. Wie op Yahoo een foto bekijkt, voert automatisch een zoekopdracht uit met gerelateerde links. En wie op de MSN-portal een nieuwbericht aanklikt, voert een onzichtbare Bing-zoekopdracht uit. Volgens comScore is het niet de bedoeling dat dit soort truukjes meegenomen worden in de meetresultaten en gaat het onderzoeksbureau spoedig zijn meetmethode aanpassen.

In Nederland loopt Bing overigens ver achter, met een marktaandeel van 1 procent tegenover 94 procent voor Google.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten