abonneren

'Meerderheid adblocker-gebruikers voelt zich schuldig'

Een meerderheid van de adblocker-gebruikers voelt zich schuldig voor het blokkeren van advertenties, omdat ze weten dat veel websites er afhankelijk van zijn voor hun inkomsten.

Dat blijkt uit onderzoek van Gladly, het bedrijf achter de adblocker Goodblock. Gebruikers van deze specifieke adblocker kunnen er voor kiezen om toch één advertentie per dag te zien, waarmee ze een goed doel steunen. 77 procent van de ondervraagden geeft aan zich desondanks schuldig te voelen over het blokkeren van advertenties. 23 procent heeft daar geen last van.

Een derde zegt daarnaast geen boodschap te hebben aan sites die alleen zichtbaar zijn zodra ze door de bezoeker gewhitelist worden. Dit deel van de adblocker-gebruikers gaat in dat geval gewoon op zoek naar een andere site. Toch geeft 56 procent aan dergelijke sites alsnog te whitelisten, om zo alsnog hun steentje bij te dragen.

Redenen

Irritante reclames blijken voor de helft van de gebruikers de reden om een adblocker te installeren. Circa 20 procent kiest ervoor omdat webpagina's er sneller door laden, en ongeveer 16 procent doet het puur vanuit advertentie-haat. Slechts 3 procent geeft aan ervoor te kiezen vanuit privavacy-redenen.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Internet

Tags: Adblock

Nieuws headlines

woensdag 28 februari

Laatste reactie

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord