'Meerderheid adblocker-gebruikers voelt zich schuldig'

Een meerderheid van de adblocker-gebruikers voelt zich schuldig voor het blokkeren van advertenties, omdat ze weten dat veel websites er afhankelijk van zijn voor hun inkomsten.

Dat blijkt uit onderzoek van Gladly, het bedrijf achter de adblocker Goodblock. Gebruikers van deze specifieke adblocker kunnen er voor kiezen om toch één advertentie per dag te zien, waarmee ze een goed doel steunen. 77 procent van de ondervraagden geeft aan zich desondanks schuldig te voelen over het blokkeren van advertenties. 23 procent heeft daar geen last van.

Een derde zegt daarnaast geen boodschap te hebben aan sites die alleen zichtbaar zijn zodra ze door de bezoeker gewhitelist worden. Dit deel van de adblocker-gebruikers gaat in dat geval gewoon op zoek naar een andere site. Toch geeft 56 procent aan dergelijke sites alsnog te whitelisten, om zo alsnog hun steentje bij te dragen.

Redenen

Irritante reclames blijken voor de helft van de gebruikers de reden om een adblocker te installeren. Circa 20 procent kiest ervoor omdat webpagina's er sneller door laden, en ongeveer 16 procent doet het puur vanuit advertentie-haat. Slechts 3 procent geeft aan ervoor te kiezen vanuit privavacy-redenen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten