KPN ontkent af te luisteren

Grote commotie gisteren nadat bekend werd dat de KPN het internetgedrag van haar mobiele gebruikers nauwlettend in de gaten houdt door gebruik te maken van de techniek Deep Packet Inspection (DPI).

Met DPI wordt  elektronisch dataverkeer tussen zender en ontvanger geanalyseerd.  Maar KPN luistert zijn abonnees niet af en kijkt niet inhoudelijk naar het dataverkeer, zegt KPN. 
KPN heeft het sóórt dataverkeer geanalyseerd om de opkomst van de applicatie WhatsApp in kaart te brengen, waarbij DPI is gebruikt. KPN kijkt, aldus een in allerijl uitgebracht persbericht, niet naar de inhoud van berichten. KPN onderzoekt op dit moment of alle regels met betrekking tot het bewaren van analyse-gegevens zijn nageleefd.


WhatsApp
Met WhatsApp kunnen mensen met een smartphone elkaar – via internet – gratis berichtjes sturen. WhatsApp is binnen korte tijd razend populair geworden (zo'n 85% van de jongere bellers heeft het geïnstalleerd). Daarmee loopt KPN dus veel sms-opbrengsten mis. Dat is ook een van de redenen dat KPN in de zomer naar een ander verdienmodel zal gaan voor mobiel internet, met nieuwe abonnementen. Daarbij moet voor bellen over internet apart betaald worden. KPN zegt nu dat de techniek van DPI zou hier ingezet kunnen worden om facturering mogelijk te maken. Ook hier geldt weer, dat er niet naar de inhoud van de gesprekken wordt gekeken maar naar het soort data en de duur.


Aangifte doen
Het is niet vreemd dat de verontwaardiging groot is. Het overheersende sentiment is dat KPN gewoon van de data van klanten af moet blijven. Bits of Freedom heeft dan ook een standaardbrief online gezet waarmee klanten van KPN aangifte kunnen doen van het aftappen van hun dataverkeer, dat waarschijnlijk in strijd is met artikel 139c van het Wetboek van Strafrecht. 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten