Cookies zijn handig om statistieken van je bezoekers bij te houden. Maar je kunt ook te veel willen weten. Kirra Analytics zorgt dat je binnen de wet blijft en toch veel van je bezoekers te weten komt.

Omdat de overheid zich zorgen maakt over de privacy van de gebruiker moesten websites sinds 5 juni 2012 op grond van de nieuwe Telecommunicatiewet, ook wel de cookiewet genoemd, bezoekers informeren als zij cookies wilden plaatsen die bijvoorbeeld het surfgedrag bijhouden. De gebruiker moest hiervoor toestemming geven. Inmiddels is deze cookiewet door minister Kamp versoepeld, zodat nu cookies voor het anoniem verzamelen van gegevens over websitestatistieken zonder expliciete toestemming geplaatst mogen worden, mits de informatie niet met derden gedeeld wordt. Het vergt veel kennis en tijd om een website aan alle eisen van de cookiewet te laten voldoen, zelfs na de versoepeling. Op www.cookierecht.nl is veel nuttige informatie en hulp te vinden.

Anonieme analyse

Kirra is een Nederlands bedrijf dat voor internet-, reclame- en ontwerpbureaus software ontwikkelt waarmee geavanceerde websites kunnen worden gebouwd, onderhouden en verbeterd. Met Kirra Analytics kan je de activiteit op een website laten analyseren en weergeven in statistieken. Een belangrijk kenmerk hierbij is dat bezoeker niet individueel wordt gevolgd of geïdentificeerd en dat er geen privacygegevens wordt bewaard. Kirra heeft het in het statistiekoverzicht dan ook niet over de bezoekers, maar over de bezoeken. Kirra maakt in de analyse bewust onderscheid tussen landingspagina's en het totaal aantal weergegeven pagina's.

Kirra gebruiken

Het Dashboard van Kirra Analytics toont het aantal bezoeken op een website, waar het bezoek vandaan kwam, welke pagina's populair zijn, welke browser en apparaat werden gebruikt, welke zoekmachine en welke zoekterm werd gebruikt, op welke pagina's men belandde en welke andere pagina's hierna werden bezocht. Hierbij is het niet inzichtelijk wie elke unieke bezoeker is en wat hij doet. Campagnes en Gebeurtenissen tonen informatie op basis van standaards die worden gebruikt met applicaties voor online marketing en e-commerce.
Trechterweergave toont hoe bezoek op de webpagina's terechtkwam, welke vervolgpagina's worden bezocht en vanaf welke pagina ze de website weer verlaten. Zeer spectaculair is de functionaliteit Heatmap. Hier wordt de klikdichtheid op webpagina's met een kleurmasker weergegeven.

Type accounts

Kirra Analystics biedt drie accounts: Start, Business en Enterprise, die respectievelijk 19 euro, 39 euro en 149 euro per maand kosten. Het goedkoopste account is geschikt voor 10.000 paginaweergaves per dag en biedt informatie over bezoeken, paginaweergaves, browsergebruik, populaire pagina's, bronnen en zoekwoorden.
Business omvat 20.000 paginaweergaves per dag en biedt dezelfde functionaliteit als Start, maar toont daarnaast extra informatie over apparaatgebruik, campagneresultaten, gebeurtenissen, trechterweergaves, toegang tot een api en het gebruik van heatmaps. Het Enterprise account omvat alle genoemde functies, maar is gebaseerd op 100.000 paginaweergaves per dag.

Cookiewet-compatible

Kirra Analytics is volgens eigen zeggen 'cookiewet-compatible'. Marc Schriemer, directeur van Kirra zegt hierover: “Het naleven van deze nieuwe wet is best lastig en complex. Kirra Analytics is tot stand gekomen in nauw overleg met juristen, marketeers en BDO accountants. Zodra de wet- of regelgeving verandert of jurisprudentie tot nieuwe inzichten leidt, zal Kirra Analytics zich hieraan aanpassen.”
Schriemer benadrukt: “Voor de nieuwe wet in werking trad kon er met zogeheten trackingcookies wel héél veel privacygevoelige informatie over de gebruiker worden bijgehouden en bewaard. Met ons product doen we dat niet. Wij streven ernaar een dienst te leveren die voldoet aan de wet. Ook met de nieuwe regels is het mogelijk om klanten statistieken en bruikbare analyses te bieden die inzicht verschaffen over bezoekersaantallen en het functioneren van een website, zonder hierbij de privacy van de bezoeker te schaden.”

6,0

Ons oordeel

Pluspunten

kijkt naar de bezoeken, niet naar de bezoekers

tot stand gekomen met behulp van juristen

Minpunten

hoog prijskaartje

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten