Kassa maakt fouten bij test over internetsnelheid

75% van de Nederlanders haalt niet de internetsnelheid die door de providers wordt beloofd, meldde tv-programma Kassa! dit weekend in de uitzending. Klanten krijgen veel minder snel internet dan beloofd, met veel hogere kosten dan nodig tot gevolg. De providers zijn het totaal niet eens met de stelling. Zij waarschuwden Kassa daar vóór de uitzending al over, maar dat advies werd genegeerd.

Kassa! vroeg een maand geleden aan haar kijkers om hun internetsnelheid te testen, en die te vergelijken met hoe de provider dat adverteert. Uiteindelijk deden duizenden kijkers de test, waaruit Kassa concludeerde dat de internetsnelheden significant lager waren dan de providers zelf zeggen.

Slechte test

Maar de internetaanbieders hebben grote moeite met de test, en hebben dat ook aangegeven aan de redactie van Kassa. Vooral met de manier waarop is gemeten hebben zij problemen. Kassa liet klanten hun snelheid opzoeken op Speedtest, en die doorgeven via de website van het programma. Daarbij raadde de redactie de testers aan om een draadverbinding te gebruiken voor de test, maar testers konden ook gewoon hun wifi-verbinding gebruiken.

Onvoldoende informatie

Kassa geeft toe niet te weten onder welke omstandigheden de kijkers hun snelheden hebben getest. Informatie over het type computer waarmee getest is, is bijvoorbeeld niet bekend. Een test kan dus net zo goed uitgevoerd zijn met een tablet of smartphone. Ook maakte het voor de test niet uit of de kijker wel echt gebruik heeft gemaakt van een draadverbinding of van wifi - wat in de praktijk significant verschil kan opleveren in internetsnelheid. Er werd eveneens geen onderscheid gemaakt in zaken als het type netwerkkaart of modem, de toestand van de bekabeling, de afstand tot het modem of andere storingsbronnen binnenshuis.


'Voorlichting gegeven'

De redactie van Kassa geeft toe dat tijdens de test geen van die factoren zijn meegerekend, omdat het programma een momentopname wilde hebben. "Bovendien willen we ook aan de privacy van de kijkers denken", zegt een redactrice tegen PCMweb. Wel zegt de redactie dat ze mensen van tevoren voorlichting gaven over de optimale test-situatie. "Maar het is aan de mensen zelf om te besluiten of ze het op die manier uitvoeren."

Testoproep


Kassa heeft op haar website een oproep geplaatst, waarin mensen konden deelnemen aan de snelheidstest. Daarbij moest wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Daarin staat letterlijk het volgende:

"Wie mee wil doen kan de snelheid van zijn internetverbinding testen met laptop, desktop of tablet. Meedoen met je smartphone is uitgesloten. Een bekabelde verbinding (met een kabel van je computer naar je modem) levert de beste resultaten op. Heb je geen verbindingskabeltje, ga dan dicht bij je modem zitten. Let erop dat er op het moment van de test geen andere apparaten gebruik maken van je internetverbinding. Je kunt je snelheid via de link één keer of meerdere keren testen. Hoe vaker je test, hoe betrouwbaarder de uitslagen."

Brancheorganisatie

De grote providers, zoals Ziggo en KPN, besloten niet afzonderlijk te reageren op de uitzending, maar deden dat via branchevereniging Nederland ICT. Nog vóór de uitzending probeerden zij Kassa erop te wijzen dat de testmethode niet representatief was voor een goed te meten snelheid, maar dat advies legde de redactie naast zich neer, aldus de brancheorganisatie.

Geen representatief panel

Ook denken de providers dat het kijkerspanel niet representatief was. "De meeste klachten over traag internet komen van mensen die in buitengebieden wonen."Daar zijn de internetsnelheden over het algemeen een stuk lager.

Glasvezel

De providers hebben ook kritiek op het feit dat glasabonnementen niet zijn meegenomen. KPN heeft bijvoorbeeld ruim 500,000 klanten met zo'n aansluiting, maar onder de respondenten zijn die resultaten niet meegenomen. Volgens Kassa was dat omdat er niet genoeg gebruikers met de test meededen. Daardoor was dat aantal niet representatief voor de steekproef.

Bekijk hier de uitzending

Update: Kassa-redactrice Eva Houtsma laat aan PCMweb weten nog steeds achter de uitkomsten van het onderzoek te staan. "We hebben gezorgd dat deze test makkelijk door consumenten uit te voeren is, maar hebben ook gewaarschuwd voor beïnvloeding van de resultaten. Dat die veel lager waren dan geadverteerd, is geen verrassing voor de providers, maar wél voor onze klanten."
Ook laat Houtsma weten dat de redactie goed heeft gekeken naar de representatie van het aantal klanten uit een 'buitengebied'. Daar bleek volgens Kassa geen duidelijke oververtegenwoordiging in te zitten.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten