abonneren

Hoe Google steeds meer om advertenties draait

Ooit was Google vooral een simpele zoekbalk, maar hoe meer macht het zoekmachinebedrijf heeft gekregen, hoe meer het adverteerders op zijn platform toeliet. Logisch vanuit financieel oogpunt, maar de advertenties beginnen het platform steeds meer over te nemen.

Google wordt niet vanzelf zo groot als het is geworden. Daar heeft het niet alleen een heleboel gebruikers voor nodig, maar ook een heleboel partners. Die heeft het bedrijf onder andere gevonden in adverteerders. Waar Google volgens Statista in 2002 nog 0.41 miljard dollar aan advertentiekosten binnen sleepte, is dat inmiddels elk jaar gegroeid tot 116.32 miljard dollar in 2018.

Kortom, het is nogal lucratieve business voor Google en waarschijnlijk is het daarom ook steeds prominenter aanwezig op het platform. Hoewel bijvoorbeeld Gmail gratis te gebruiken is zonder inmenging van adverteerders, zoomen we in dit artikel in op de zoekmachine van Google, die op steeds slimmere wijze advertenties toevoegt aan de resultaten.

Als je naar Google.com surft, dan heb je nog geen last van advertenties, maar zodra je iets in de balk hebt getikt en op enter hebt gedrukt, dan gaat er een stevig betaalde wereld voor je open.

Ingekochte advertenties, overal

Stel, je bent op zoek naar een tuinset. Na ‘tuinset kopen’ in te hebben getikt, krijg je bij de resultaten eerst de privacyherinnering van Google te zien, maar daarna begint het circus al. De eerste zoekresultaten onder die privacyherinnering zijn betaald, daar staat ook duidelijk met groen vermeld dat het gaat om een ‘Advertentie’. Daaronder zie je Google Maps met daarbij drie websites die tuinsets verkopen, dan pas de echte zoekresultaten met daarnaast nog een heel ‘Nu Winkelen’-gedeelte waar in het lichtgrijs ‘Gesponsord’ bij wordt vermeld.

Scrol je naar beneden in je resultaten, dan kom je nog meer resultaten tegen met ‘Advertentie’ ervoor. Vervolgens zie je ook nog zoekopdrachten gerelateerd aan ‘tuinset kopen’, waar een x aantal winkelnamen bij te zien zijn. Kortom, er worden heel wat bedrijfsnamen je kant op geslingerd als je je op een tuinset wil oriënteren met behulp van Google.

Veel hiervan is betaald. En veel hiervan wordt door Google zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt in uiterlijk, zodat je enerzijds bijna niet ziet dat het om een advertentie gaat versus een gewoon zoekresultaat. Maar er is meer.

Geschreven door: Laura Kempenaar op

Category: Nieuws, Internet

Tags: google