'Google maakt geen winst met YouTube'

Ondanks dat YouTube maandelijks een miljard kijkers trekt, lukt het Google maar moeilijk het videoplatform winstgevend te maken. Quitte spelen lukt zelfs nog maar net, verklaart een anonieme bron tegenover The Wall Street Journal.

Omdat YouTube een gratis dienst is, moet Google het voornamelijk hebben van advertentie-inkomsten. Maar weinig mensen bezoeken de website van YouTube zelf. Ze bekijken video's via links op andere sites, waar de filmpjes ingesloten zijn. Daardoor loopt Google een belangrijk deel van de potentiële inkomsten mis.

Ook blijkt dat maar weinig mensen op de advertenties klikken die bijvoorbeeld voor een video worden afgespeeld. De doelgroep beperkt zich daarbij vooral tot kinderen en tieners, die de producten niet snel kopen. Adverteerders kiezen daarom liever voor andere partners.

Kosten

Daarbij is YouTube erg duur in onderhoud. Per uur komt er 300 uur aan nieuw videomateriaal bij op de site. Om al dat verkeer aan te kunnen, is Google alleen al miljoenen kwijt aan het draaiende houden van die infrastructuur. Videodiensten als Netflix en HBO Go maken wel winst en zijn voor Google een geduchte concurrent.

Om YouTube aantrekkelijker en winstgevender te maken, wordt er onder meer gewerkt aan een abonnementsoptie. Via een app als YouTube Kids worden doelgroepen dan weer gerichter aangesproken, wat voor adverteerders interessant is.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten