Google Analytics-tips: Meten is weten

Google Analytics-tips

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Lees verder op de volgende pagina

Rapporten en doelgroepen

Nadat Google Analytics een tijdje heeft gedraaid, zijn er flink wat gegevens beschikbaar die je via diverse rapporten kunt bekijken. Je vindt ze via de menubalk aan de linkerkant, verdeeld over rubrieken. In de rubriek Realtime zie je bijvoorbeeld wat er op dit moment op je site gebeurt. Bij Doelgroep vind je algemene statistieken over bijvoorbeeld gebruikers, sessies en demografie.

Onder Acquisitie kun je bijvoorbeeld zien hoe bezoekers op je site zijn gekomen, denk aan zoekopdrachten in Google of links op andere websites. Gedrag vertelt hoe bezoekers door je website klikken. Onder Conversies kun je meetbare doelen instellen. Zo kun je bijhouden hoe vaak bezoekers bijvoorbeeld een brochure aanvragen. We zullen enkele rubrieken verder verkennen.

Als voorbeeld nemen we het rapport Overzicht in de rubriek Doelgroep. Hier zie je zaken als aantal sessies, paginaweergaven, gemiddelde sessieduur en pagina’s per sessie. Standaard worden de laatste dertig dagen getoond. Rechtsboven kun je die periode aanpassen.

Ook kun je een vergelijking met een andere periode maken, zoals de voorgaande maand. Zo zie je of bijvoorbeeld een aangepaste layout voor langere sessies zorgt. De rapporten omvatten standaard alle gebruikers. Maar zoals voor ieder rapport geldt, kun je via segmenten handig onderscheid maken tussen bepaalde gebruikers, bijvoorbeeld nieuwe en terugkerende bezoekers of bezoekers vanaf mobiel.

Google Analytics-tips

Segmenten en dashboards

Segmenten zijn handig om verkeer te splitsen. Wil je bezoek vanaf mobiel en tablet apart bekijken? Klik dan bovenaan in je rapport op Segment toevoegen en dan Mobiel en tabletverkeer gevolgd door Toepassen. In het rapport zie je nu direct de verschillen tussen het ‘gewone’ verkeer en verkeer vanaf smartphone en tablet. Je kunt ook aangepaste segmenten maken met zeer specifieke regels. Voor meertalige websites kan dit ook van pas komen, al zijn daar ook andere manieren voor.

Zo zou je per taal een andere property kunnen gebruiken, maar ook binnen één property een aparte weergave per taal kunnen maken met een aangepast filter per weergave (zoals /nl/ en /en/). Het gebruik van segmenten geeft het voordeel dat je metingen van verschillende talen binnen je rapportages kunt vergelijken. Dat lukt niet als je ze in verschillende properties of weergaven hebt opgesplitst.

De standaardrapporten zijn al erg krachtig, maar je kunt ze ook zelf maken. We noemen ze dashboards en je zet er, via widgets, precies de informatie in die je zoekt. Sinds de interfacewijziging vind je dashboards in de rubriek Aanpassing. Klik hier op Dashboards en dan Maken. Zorg dat Leeg canvas is geselecteerd en voer een naam in. Hierna kun je direct een widget toevoegen.

Je kunt tot twaalf widgets aan je dashboard toevoegen. Heb je inspiratie nodig? Bij het maken van een dashboard zie je ook de optie Importeren uit galerij waarmee je kant-en-klare dashboards kunt downloaden die veelal een bepaald thema volgen, zoals seo, websiteprestaties of AdWords-prestaties. Je hebt dan meteen alle belangrijke meetgegevens bij elkaar rond dat onderwerp.

Wat kun je met de informatie?

De metingen zijn leuk, maar veel belangrijker is dat je er ook echt wat mee doet. Is het bounce-percentage hoog, dan hebben gebruikers wellicht niet gevonden wat ze zochten. Heb je een lang blogartikel geplaatst waar bezoekers maar heel kort naar kijken, dan lijkt het verstandig dit flink in te korten.

Zoeken mensen binnen jouw site op een bepaalde term? Dan kun je daar wat meer over schrijven. Bekijken mensen maar weinig pagina’s per sessie? Bij een blog kun je ze wellicht verleiden meer te bekijken door onder je artikel gerelateerde artikelen te laten zien. Schrijft niemand zich in voor je nieuwsbrief? Dan verdient die button wellicht een betere positie op je website.

Worden de gemiddelde laadtijden van pagina’s te lang? Het kan duiden op technische problemen of overbelasting. Het zijn maar een paar voorbeelden. Maar de belangrijkste hebben we nog niet genoemd: zoekmachineoptimalisatie, ofwel SEO.

SEO

Meetgegevens kunnen je helpen om de vindbaarheid van de website te verbeteren. Het onderdeel Acquisitie / Search Console / Zoekopdrachten is een goed startpunt. Eerst zul je een website moeten koppelen. Klik daarvoor op Search Console-gegevens delen. In Beheer bij Property-instellingen, moet je bij Search Console aanpassen nog de bijbehorende website kiezen. Staat de website niet in de selectielijst dan moet je die eerst toevoegen.

Ga je nu terug naar Zoekopdrachten, dan kun je onderzoeken op welke termen mensen binnenkomen. Belangrijk is Gemiddelde positie dat inzicht geeft in de ranking van je website voor zoekopdrachten. Je hebt eigenlijk alleen goede kansen als jouw website bij de bovenste zoekresultaten opduikt.

De sub-rubriek Sociaal is interessant als je veel op sociale media post (zoals Facebook, Twitter, reddit of Quora). Zo leer je ook hoe je het bezoek kunt optimaliseren en waar je de focus moet leggen.

Google Analytics-tips

Veel succes en plezier met je website!

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Workshop, Internet

Tags: google, tips, wordpress, site, beheer, analytics