Google Analytics: Niet bouncen

Het bouncepercentage in Google Analytics is met de nodige mysterie omgeven. Volgens de gebruikelijke uitleg is dit het percentage bezoekers dat de site direct weer verlaat.

De bounce moet dus zo laag mogelijk zijn, zou je zeggen, want een geïnteresseerde bezoeker blijft even hangen en klikt door op de site. Toch is in sommige gevallen een hoog bouncepercentage goed. Stel dat een bezoeker wil bellen met een bedrijf en via Google zoekt naar een telefoonnummer. Hij komt terecht op de contactgegevens van het bedrijf, waar ook het nummer staat. Hij belt en sluit de browser. Het bouncepercentage is daarmee 100 procent, maar het doel van de site is wel bereikt. Voor veel andere sites is een laag bouncepercentage juist belangrijk. Dat geldt voor weblogs. Die willen graag veel pageviews, zodat ze veel advertenties kunnen tonen. Probleem is dat veel weblogs slechts korte berichten schrijven, waarvan de recentste (en dus interessantste) op een pagina staan. De bezoeker scant de berichten, leest er een paar en is weer weg. Gevolg: een tevreden bezoeker, maar wel een hoog bouncepercentage en weinig pageviews. Daarom kiezen steeds meer weblogs ervoor iets langere berichten te schrijven. Om ze volledig te lezen, moet de bezoeker doorklikken.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten