Facebook-advertenties met foto’s van vrienden

Facebook introduceert voor adverteerders de mogelijkheid om aan gebruikers advertenties te tonen met foto’s en teksten van hun vrienden erin verwerkt.

Zo kan een advertentie van Starbucks een foto van een vriend bevatten met een post waarin hij/zij aangeeft naar Starbucks te zijn geweest. Ook wanneer een gebruiker naar de pagina van Coca-Cola gaat om een app te downloaden, kan het zijn dat hij een advertentie krijgt te zien met een foto van een vriend die de app ook al heeft gebruikt.

Facebook-gebruikers hebben geen zogenaamde ‘opt-out’ keuze en kunnen dus met foto worden opgenomen in advertenties die gericht zijn aan hun vrienden op Facebook.

Overigens houdt de advertentie momenteel geen rekening met de inhoud van de post. Het kan dus zijn dat de gebruiker aangeeft dat het Starbucks haat maar wel in de advertentie wordt opgenomen. Dit geldt voor de zogenaamde ‘sponsored stories’ advertentiemogelijkheden. Er is ook een aantal andere advertentiemethodes waarin informatie van vrienden kan worden gebruikt zoals een een gesponsorde ‘like’ knop.

Momenteel kan een aantal adverteerders wereldwijd de nieuwe advertentiemogelijkheden inzetten. Binnen enkele weken is het ‘sponsored story’ product beschikbaar voor alle adverteerders. Facebook ziet de nieuwe advertenties als een mogelijkheid om mond-tot-mond reclame te kopen, iets wat voorheen bijna onmogelijk was. Vorig jaar zette Facebook al $1,86 miljard om in advertenties.

Via: Advertising Age

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten