}
abonneren

Doorverkoop .org: alles over domeinnamen kopen

Het ooit zo mooie, filantropische .org is niet meer wat het geweest is. Het bedrijf dat de eigenaar kan worden genoemd van .org, Public Interest Registry (PIR), is verkocht. Een private equity-onderneming genaamd Ethos Capital deed de aankoop. Wat betekent zoiets en hoe werkt dat eigenlijk, domeinnamen kopen?

Een domeinnaam is een internetadres en dat kun je vrij letterlijk nemen. Het idee is dat mensen naar je adres kunnen navigeren en dan je ‘huis’ zien, geheel zoals je dat zelf hebt ingericht. Je huis is dan je website en de inrichting is de opbouw van die website: staan er filmpjes op, zit het menu boven of links, enzovoort. Eigenlijk is een domeinnaam een soort snelkoppeling, want in principe surfen mensen naar een server.

Om echter het hele IP-adres van zo’n server te moeten intoetsen, dat werkt niet, zodoende dat domeinnamen in het leven zijn geroepen. Een domeinnaam moet je eerst claimen voordat je deze kunt gaan gebruiken. Zeker nu we al even gebruikmaken van websites is het soms een uitdaging te vinden wat je nodig hebt.

Opbouw van een domeinnaam

Een domeinnaam bestaat uit twee delen: eentje is de extensie, zie dit als een soort netnummer, het andere is je naam. Je ziet het hier ook: pcmweb.nl. Wij zijn PCMweb en omdat we een Nederlands bedrijf zijn dat ook Nederlandstalig publiceert, is het aannemelijk dat we een .nl-extensie kiezen. Als je bovendien nu naar pcmweb.com gaat, dan zie je dat de vraagprijs voor dit domein al meer dan 1500 euro is. Iemand heeft die domeinnaam dus wel gekocht, maar gebruikt hem alleen om te wachten tot iemand deze wil kopen.

Het is slimme handel die je veel tegenkomt op het internet. Dat komt omdat een domeinnaam aanschaffen erg goedkoop is. Je bent er een tientje tot vijftien euro per jaar aan kwijt. Er zijn dus heel veel mensen die ideeën hebben die ze niet meteen tot uitvoer brengen, en die toch vast een domeinnaam vastleggen. Zeker als je voor een .nl gaat, dan is er nog ruime keuze aan goede domeinnamen. Staat je bedrijf echter al bij de Kamer van Koophandel ingeschreven als ‘Telegraaf Bootverkoop’, dan hoef je er niet op te rekenen dat je het zeer succesvolle Telegraaf.nl kunt registreren, want deze is immers al van de krant Telegraaf.

Het verhaal over .org gaat niet over de naam van het domein, maar over dat netnummer. We noemden net al .nl: elk land heeft zijn eigen extensie. België heeft .be, Engeland heeft .co.uk en Canada gebruikt .ca. Daarnaast zijn er extensies die andere doelen hebben. De Amerikaanse overheid heeft bijvoorbeeld .gov, maar er is ook het algemenere .net als tegenhanger van .com en er is .amsterdam dat enkele jaren geleden werd gelanceerd. De meest populaire extensie is .com. Bijna de helft van alle internetsites is zo’n .com.

Domeinnaamregistratie

Een domeinnaam registreren is binnen een paar minuten gedaan, uiteraard afhankelijk van de beschikbaarheid van de naam die je je website wilt geven. Je kunt eigenlijk bij bijna elke hostingpartij terecht om een domeinnaam te controleren en te registreren. Soms verschillen ze in prijs, maar over het algemeen zijn het meestal prijzen tussen de 10 en 15 euro per jaar. Je ziet als je kijkt of je domeinnaam beschikbaar is meteen wat hij kost per extensie en of hij wel beschikbaar is op die extensie.

Als je je bedrijf in vrachtwagenonderdelen in Nederland start, maar je weet dat je uiteindelijk ook een internationaal verkoopkanaal wilt worden, dan kun je het beste zowel de .nl als de .com vastleggen. Je kunt dan een Engelstalige en een Nederlandstalige site maken of één site met beide taalopties, waarbij de .nl dan verwijst naar de .com (zodat je maar één site hoeft bij te houden).

Kortom, hoewel een domeinnaam vastleggen in een paar minuten is gefixt, is het niet iets dat je te snel moet doen. Je moet goed bedenken wat je precies verwacht. Er zijn bovendien ook websites die voor de zekerheid de .com vastleggen, omdat er bedrijven zijn die bijhouden wat er allemaal wordt geregistreerd en hier slim op inspelen door dan snel de .com ervan te registreren. Er zijn dus ook veel bedrijven die bij voorbaat gewoon heel goede namen bedenken en deze vastleggen.

Duurste domeinen

Denk bijvoorbeeld aan de duurste domeinnaam ooit verkocht (voor zover bekend): CarInsurance.com (49,7 miljoen dollar), maar ook het recentelijk verkochte Voice.com (30 miljoen dollar). Cars.com schijnt heel waardevol te zijn, want deze domeinnaam wordt geschat op een waarde van 872 miljoen dollar. Er zijn miljoenen websites op het internet te vinden en tot nu toe zijn er meer dan 157 miljoen domeinnamen geregistreerd, maar nog steeds gaat dat door. Als Apple met een nieuw product komt, dan wordt die domeinnaam snel vastgelegd (gelukkig meestal door Apple zelf, nog voor het ook daadwerkelijk verschijnt).

Terug naar die .org, want daar zitten wat haken en ogen aan. Het feit dat .org nu is verkocht heeft kwaad bloed gezet bij velen. Immers betekent het dat het non-profit-karakter verdwijnt, iets dat juist zo’n beetje dé unique selling point was van .org. .org was de non-commerciële tegenhanger van het juist ultracommerciële .com. Daarbij komt ook nog dat ICANN (een bedrijf dat toezicht houdt op alle domeinnamen) akkoord is gegaan met het verwijderen van maximumprijzen voor .info, .biz en .org-domeinen. Iets dat Ethos ook wil gaan doen: het domein .org moet gemiddeld 10 procent meer gaan kosten.

Er zijn 10 miljoen .org-domeinnamen, dus als ze allemaal 1 euro extra opleveren op jaarbasis, dan schiet dat niet heel erg op. Er is door Ethos Capital namelijk 1,1 miljard euro betaald voor het complete .org-extensiedomein en dat wil het ongetwijfeld terugverdienen. Spannende tijden voor onder andere Wikipedia, dat één van de bekendste en grootste gebruikers van .org is.

Verkoop .org

Critici waren niet te spreken over deze ontwikkeling en aangezien Ethos Capital de publieke opinie niet mee heeft, is het met een antwoord gekomen. Ethos Capital heeft half februari bekendgemaakt dat er bindende contracten zijn waarin is vastgelegd dat ze niet zomaar hoge bedragen mogen opleggen aan non-profit .org-domeineigenaars. Er wordt bovendien een speciale raad in het leven geroepen om censuur of ongepast datagebruik tegen te gaan.

Er is op dit moment nog weinig vertrouwen in Ethos Capital, dat zelf meent te begrijpen hoe de domeinnaamwereld reilt en zeilt. CEO Erik Brooks schijnt er alvast geen ervaring te hebben. Er wordt echter ook gewezen naar ICANN, dat het volgens velen nooit had moeten toestaan om het maximumbedrag van .org te verwijderen. De tijd zal leren of Ethos zo integer is als zijn naam doet vermoeden en het inderdaad echt de prijzen laag houdt. In de tussentijd kun je waarschijnlijk beter voor een domeinnaam kiezen als .com of .nl, wat sowieso de populairste domeinnamen zijn in ons land.

Geschreven door: Laura Kempenaar op

Category: Nieuws, Internet

Tags: internet

Laatste Vacatures

Uitgelicht: Java Developer - CGI