Digitale Telegraaf niet langer gratis

De komst van de iPad zou wel eens de doorbraak kunnen betekenen voor het betalen voor online content. Dat denkt Telegraaf Media Groep (TMG), zo werd duidelijk bij de presentatie van de kwartaalcijfers van het bedrijf.Hoewel er nog geen concrete plannen lijken te zijn, wordt er al wel driftig nagedacht over het hoe en wat.

Zo zou TMG huidige Telegraaf-abonnees willen laten kiezen tussen een papieren abonnement of een digitaal abonnement (inclusief iPad). Daarnaast wordt er ook nagedacht over allerlei tussenvormen van abonnementen.

TMG is zeker niet de eerste die nadenkt over een manier om te laten betalen voor online content. Sinds juni moeten bezoekers van de Britse website TheTimes.co.uk - van de gelijknamige krant - betalen om online artikelen te kunnen lezen. Dat heeft overigens dramatische gevolgen voor het aantal bezoekers van de site: binnen een maand tijd zou namelijk tweederde van het aantal bezoekers zijn heil elders gezocht hebben. Een forse daling, maar er blijft dan nog steeds 33% over - en als die allemaal betalen, levert dat al met al toch nog een aardig bedrag op.

In Nederland brengt het NRC al sinds maart 2008 een digitale betaalde versie van de krant uit. 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten