Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Consumentenautoriteit geeft voorlichting aan webwinkeliers

Het aantal klachten neemt toe van consumenten die via internet een aankoop deden. Veel webwinkeliers blijken niet op de hoogte te zijn van de speciale regels die consumenten moeten beschermen. Bovendien zijn er nog steeds webwinkels die zaken doen via onveilige verbindingen.

De Consumentenautoriteit start vanaf vandaag de campagne “Goede webwinkelier? Check dat hier”. Deze campagne is gericht op webshops die aan consumenten leveren. De online-winkeliers krijgen aan de hand van een demo-webshop uitleg over de regels en hoe deze goed kunnen worden toegepast. Ook is hiervoor een checklist beschikbaar.

De Consumentenautoriteit besteedt ook aandacht aan de regels waarop OPTA (Onafhankelijke Post- en Telecommunicatie Autoriteit) toeziet die voor webwinkeliers gelden, zoals cookies en spam. De interpretatie van de regels is zowel nationaal als internationaal met de belangrijkste partijen afgestemd, meldt de toezichthouder.

Toename aantal klachten
Met de groei van de verkopen via internet neemt ook het aantal klachten toe van consumenten die een aankoop deden via internet, meldt Consumentenautoriteit. In 2012 groeide het aantal klachten met 14 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. De vragen en klachten gaan vooral over de levering en betaling, de bedenktijd en de slechte bereikbaarheid van de webshop voor vragen of klachten.

Onveilige verbindingen
Daarnaast wordt er nog steeds zaken gedaan via onveilige internetverbindingen. Tegelijk met de Consumentenautoriteit is de vereniging van computergebruikers HCC daarom een meldpunt gestart voor onveilige websites. Dit meldpunt is gericht op bedrijven die teveel informatie van de klant vragen en die persoonsgegevens langs niet-versleutelde verbindingen laat opsturen.

Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit: "Consumenten kopen veel en graag op internet. Zij moeten erop kunnen vertrouwen dat dit veilig is. Dat is ook in het belang van ondernemers. Webwinkels die zich aan de regels houden, verdienen het vertrouwen van consumenten. Webwinkels die zich niet aan de regels houden, verdienen de aandacht van de toezichthouder".

Deze aandacht zal de webwinkelier liever niet hebben. De Consumentenautoriteit meldt dat als ondernemers zich niet aan de regels houden, de Consumentenautoriteit daartegen kan optreden en bijvoorbeeld boetes opleggen tot maximaal 450.000 euro per overtreding.

Veel nieuwe webwinkels
Bij verkoop via internet gelden speciale regels die consumenten moeten beschermen, maar veel webwinkeliers zijn hiervan slecht op de hoogte. Minder dan een derde van de onderzochte webwinkels vermeldt de regels goed op zijn website. Dat komt waarschijnlijk mede doordat ieder jaar veel nieuwe webwinkels verschijnen van ondernemers die hier niet van op de hoogte zijn. Vaak zijn deze webwinkels kleinschalig en worden deze vanuit huis opgestart. In 2011 meldden zich ongeveer 7.300 nieuwe webwinkeliers bij de Kamer van Koophandel. Volgens een schatting van Thuiswinkel.org was in 2011 het totaal aantal webwinkels ruim 37.000. Deze behaalden een gezamenlijke omzet van 9 miljard euro, ruim 10 procent van de totale detailhandelsomzet.

Op 23 en 24 januari zijn in de Jaarbeurs de Webwinkel Vakdagen. Hier komen ondernemers met een webshop die zich oriënteren op de nieuwste ontwikkelingen.

Bron: Consumentenautoriteit

Geschreven door: Ruud de op

Category: Nieuws, Internet

Tags: internet, Webwinkels, hcc, consumentenautoriteit

Nieuws headlines

Laatste reactie