CES2011 trend: Slimme televisies

Naast tablets en 3D-televisies vormden slimme tv's de derde trend op de Consumer Electronics Show (CES), de afgelopen week in Las Vegas. Hier in Europa merken we er nog niet zo veel van, maar het lijkt er op dat de toekomstige televisies van toegevoegde intelligentie worden voorzien, die er voor zorgt dat je als gebruiker allerlei multimedia via internet kunt bekijken en afspelen.

Het een paar maanden geleden geïntroduceerde Google TV is daar een voorbeeld van, maar juist Google TV is door wat aanloopproblemen in de software op de CES stilgehouden. Apple heeft al enige jaren Apple TV, een kastje dat aangesloten op de tv, zorgt voor extra mogelijkheden afkomstig van internet.

Zowel andere kastjesmakers als televisieproducenten hebben al producten met ingebouwde computertjes of zijn van plan die binnenkort te introduceren. Het lijkt er dus op dat de domme televisie, die alleen maar de beelden kan vertonen die de televisiekanalen uitzenden binnenkort tot het verleden behoren. Er is in de Verenigde Staten al een flinke handel ontstaan in contracten met de producenten van beeldmateriaal en de potentiële afnemers die deze informatie als dienst willen aanbieden voor hun slimme televisies.

Als dat allemaal doorgaat en ingeburgerd raakt dan wordt het begrip ‘video on demand' of televisie op bestelling" werkelijkheid. Het huren van video's is dan overbodig. Films, games, muziek, YouTube, televisieprogramma's, sportuitzendingen en foto's worden allemaal, al dan niet tegen betaling, beschikbaar via internet op de slimme televisie. Zelfs Microsoft zou volgens sommige berichten een cloud-gebaseerde videodienst in voorbereiding hebben. De vraag is hoelang de traditionele televisie met vaste vooraf bepaalde uitzendschema's en programmering, via de kabel of satelliet nog blijven bestaan.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten