Bing geeft Google koekje van eigen deeg

Wat Google kan, kunnen wij ook, moeten de vormgevers van Bing gedacht hebben. Microsofts zoekmachine introduceert vandaag een nieuwe, minimalistische layout die lijkt op wat Google in zijn vroege jaren aanbood.

Aan het begin van de eeuw bestonden zoekmachines nog uit schermvullende webpagina’s gevuld met nieuws, roddels en andere irrelevante items. Destijds bond Google de strijd aan met deze portals en introduceerde het de homepage met slechts één ding: een zoekveld. Door de jaren heen zijn er echter steeds meer items bij gekomen en vooral op de pagina met zoekresultaten is Google lang niet meer zo overzichtelijk als voorheen. Microsoft ziet zijn kans schoon en lanceert daarom een nieuw, opgeruimd ontwerp voor Bing.

Het nieuwe ontwerp wordt langzaam aan beschikbaar gemaakt. Bij het uitvoeren van een zoekopdracht zie je nu dus niet altijd de nieuwe resultaten. De complete linkerkolom is opgeruimd, waarbij de gerelateerde zoekopdrachten naar rechtsonder zijn verplaatst. De navigatiebalk is een stuk duidelijker, zonder al te veel kleurtjes, en de zoekresultaten staan centraal. Waar Google juist steeds meer sociale elementen integreert in de resultaten, geeft Bing nu slechts een minimalistisch icoontje weer.

Het is onwaarschijnlijk dat Bing direct veel gebruikers van Google afsnoept. De zoektechnologie van Microsoft is nog altijd anders dan (volgens velen inferieur aan) die van Google. Als Microsoft echter juist gokt op een versobering van zoekresultaten en een ‘back to basics’-wens bij de gebruikers, krijgt Bing een goede positie.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten