Apple start met mobiel adverteren in juli

Apple heeft aangekondigd dat het op 1 juli zal starten met het iAd mobiele advertentienetwerk op de iPhone en iPod touch, die het nieuwe iOS4 besturingssysteem gebruiken.iAds combineren het gevoel van TV-reclame met de interactiviteit van internet-reclame, aldus Apple. Dit moet de adverteerder de mogelijkheid bieden om beweging en emotie aan mobiele gebruikers te presenteren.

Bekende namen onder de eerste iAd-adverteerders zijn onder andere AT&T, Best Buy, Campbell Soup, Unilever en Walt Disney. Apple verwacht in 2010 nog $60 miljoen om te zetten, ongeveer 50% van de voor de VS voorspelde bestedingen aan mobiele reclame voor de tweede helft van 2010.

iAd is ingebouwd in iOS4. Het maakt het de gebruiker mogelijk om in een app te blijven, terwijl er interactie met de advertentie plaats vindt, bijvoorbeeld voor het downloaden van een app of het kopen van iTunes content. Ontwikkelaars kunnen advertenties inbouwen in hun apps. Apple zal de advertenties verkopen en verzorgen. De ontwikkelaars van de app krijgen dan 60% van de opbrengst uitbetaald via iTunes.

iOS 4 zal als gratis update worden aangeboden via iTunes 9.2. vanaf 21 juni. Het zal geschikt zijn voor de iPhone 3G en 3GS, iPhone 4, en de tweede en derde generatie iPod Touch.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten