De valkuilen van een nieuwe website

ADV: Je neemt de stap en gaat eindelijk een nieuwe site bouwen of een blog inrichten? Uitstekend maar lees wel eerst even de meest voorkomende valkuilen om de kans op succes te vergroten.


Dit artikel wordt je aangeboden door Mijndomein.nl. De redactie van PCM was niet betrokken bij de totstandkoming ervan.

1. Niet nadenken over de domeinnaam

Maak niet de fout om eerst een site te bouwen en dan pas na te gaan denken over welke domeinnaam geschikt zou zijn. De juiste domeinnaam is niet alleen het merk van je site maar straalt ook uit naar jezelf, je bedrijf of de vereniging of stichting waarvoor je een site wilt bouwen. Hou er rekening mee dat veel .nl-domeinnamen inmiddels bezet. Tegelijkertijd zijn er tientallen nieuwe extensies zoals .shop en .amsterdam beschikbaar die nieuwe mogelijkheden bieden. Lees hier meer over het vinden van een goede domeinnaam.

2. Doel uit het oog verliezen

Of je nu een webdesigner in de arm neemt of zelf aan de slag gaat, het is best lastig om niet door allerlei mooie voorbeelden of mogelijkheden van koers te raken. Bepaal voor je begint duidelijk wat het doel is (bijvoorbeeld: visitekaartje, portfolio, promotie, ledenwerving, verkoop, etc.) van je site en wat daarvoor voor nodig is. Voor veel cms’en zijn voor een paar tientjes kant-en-klare themes beschikbaar waarmee een site in één keer smoel krijgt maar zorg er wel voor dat je er wel één kiest die aansluit op het doel. Zo voorkom je verwarring bij de bezoeker en maak je het ook eenvoudiger om de site verder uit te breiden.

3. Stuk lopen op de techniek

Zeker als je niet veel ervaring hebt met het bouwen van sites, is het verstandig om het simpel te houden en te kiezen voor relatief eenvoudig content managent systeem (cms) zoals WordPress, Drupal of Concrete5. Probeer wanneer je begint het aantal pagina’s tot maximaal 4 á 5 te beperken. Beter een compacte site die goed werkt, dan één met veel pagina’s die niet af is. Vanuit een basis die goed functioneert is het ook makkelijker om in de toekomst uit te breiden en verbeteringen aan te brengen. Dat is ook meteen een goede reden om je site te hosten bij een betrouwbare partij in Nederland, zoals bijvoorbeeld mijndomein.nl. Op die manier weet je zeker dat je niet stuk loopt op de techniek en kun je altijd terugvallen op Nederlandstalige helpdesk die snel reageert.

4. Geen rekening houden met mobiel

Het ziet er naar uit dat in 2015 het aantal bezoeken aan websites met een mobiele telefoon of smartphone dat van gewone pc’s zal overstijgen. Toch zien we nog regelmatig (nieuwe) sites langskomen die niet of slecht leesbaar zijn op een mobiel apparaat omdat hier tijdens het ontwerp geen rekening mee is gehouden. Google test inmiddels alle sites in de index op mobiele bruikbaarheid en deelt strafpunten uit als je site niet goed wordt getoond. Kortom: nieuwe website? Zorg er dan zeker voor dat deze ‘responsive’ is en dus op alle platformen en apparaten ook goed is te bekijken. Tip: hoewel bij veel kant-en-klare themes staat vaak vermeld of deze al of niet responsive zijn, is het verstandig om voor aanschaf te testen of dit inderdaad zo is.

5. Content vergeten

In het traject naar het ontwerpen en ontwikkelen van een websites wordt niet zelden het belangrijkste aspect over het hoofd gezien: de content. En dit heeft tot gevolg dat veel nieuwe sites er mooi uit zien maar een zeer matig of zelfs geheel ongeloofwaardig verhaal vertellen, boordevol spel- of stijlfouten. Of het nu om tekst, video, foto’s of illustraties gaat: de content is het allerbelangrijkste van je nieuwe site. Hiermee vertel je jouw verhaal en moet je bezoekers zien te overtuigen om voor jouw diensten, bedrijf, stichting of vereniging te kiezen. Goede content is daarnaast essentieel om je te onderscheiden en draagt bij aan de vindbaarheid. Zet het daarom bovenaan je prioriteitenlijst en denk ook na over hoe vaak en in welke vorm je nieuwe content aan je site wilt toevoegen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten