Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

6 Manieren om beter online samen te werken

ADV: Door optimaal gebruik te maken van online oplossingen kun je eigen werk en dat van de mensen waarmee je samenwerkt een stuk efficiënter organiseren. Met deze 6 tips helpen we je direct op weg.

1. Werk gezamenlijk aan documenten

Samen werken aan een document, presentatie of rekenwerkblad? Verschillende versies heen en weer mailen is niet alleen onhandig naar anno 2015 ook uit den boze. Aan documenten die via Google Documenten worden gedeeld kunnen tegelijkertijd met meerdere mensen worden gewerkt, ook via iPad, tablet of mobiel. Minder bekend is dat ook Office 2013 deze optie biedt, mits de documenten worden bewaard en gedeeld in OneDrive.

2. Benut je site

Heb je voor je eigen bedrijf, club of vereniging een eigen site of blog, of ben je dit van plan? Zorg dan in ieder geval voor dat je een CMS gebruikt zoals WordPress dat ook voordelig is te hosten. Door hierin meerdere gebruikers aan te maken en deze een eigen rol te geven, kun je ook met meerdere mensen tegelijkertijd content toevoegen en bewerken. Je kunt zelfs een stap verder gaan door WordPress met een plugin uit te breiden zodat je ook je bijvoorbeeld ook je project management erin onder brengt.

3. Herontdek Skype

Een ander pareltje waarmee de productiviteit van teams omhoog schiet, is Skype. Met name de app is enorm verbeterd waardoor het eenvoudiger is geworden om (ook vanuit het buitenland) gratis met anderen te communiceren. En maar weinig mensen weten dat het doen van videogroepsgesprek sinds een half jaar ook volledig gratis is. Een ideale manier om op afstand met je team of andere relaties te vergaderen of te overleggen.

4. Organiseer je team

Of je nu eigen mensen, freelancers, vrijwilligers of buurtbewoners moet organiseren, er zijn tal van online hulpjes die je hiermee kunnen helpen. Denk hierbij aan een online platform waar informatie kan worden gedeeld, taken worden bijgehouden en duidelijk is wat iedereen moet doen. De meest gebruikte oplossing is commerciële oplossing Basecamp. Heb je een eigen hostingaccount, bijvoorbeeld bij mijndomein.nl? Kijk dan eens naar opensource oplossingen zoals Collabtive, Project Open of Feng Office die je daarop kunt installeren.

5. Structureer de kennis

Bij samenwerken horen successen en dieptepunten. Het is belangrijk dat deze en de lessen die hieruit kunnen worden getrokken, ook goed worden bewaard en worden gedeeld. In sommige gevallen is een gezamenlijke online opslag bij Dropbox of OneDrive met een duidelijke mappen structuur voldoende. Kennis kan ook bij veel groupware oplossingen gedeeld worden maar het is ook mogelijk om MediaWiki op de eigen hosting account te installeren. Deze online software wordt ook door de online encyclopedie Wikipedia gebruikt.

6. Treed gezamenlijk naar buiten

Een eigen domeinnaam voor club, vereniging of bedrijf betekent ook dat iedereen die meewerkt of betrokken is een eigen e-mailadres kan krijgen, bijvoorbeeld voornaam.achternaam@mijndomein.nl. Dat stroomlijnt niet alleen de communicatie maar zorgt er tegelijkertijd ook voor dat je op een heldere manier naar buiten kunt treden. En zeker in een tijd waarin clubs en verenigingen steeds afhankelijker worden van sponsorgelden is dat niet onbelangrijk.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Hosting

Tags: online oplossingen, samen werken, 6 manieren, online samen werken, 5 tips, mijndomein

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie