NPO is bang voor schadeclaims en wil transparante logo’s

Directeur van de NPO, Frans Klein, waarschuwt in een interne memo dat tv-bezitters schadeclaims kunnen gaan eisen omdat de felle logo’s van omroepen inbranden in televisieschermen. Daarom zouden de logo’s transparant wit moeten worden.

Er zijn nog geen schadeclaims door televisiebezitters ingediend, maar er zijn bij de NPO-directeur wel klachten binnengekomen. Klein komt in deze memo met een plan om de logo’s in de eerste en de laatste 30 seconden van elk programma nog in kleur te tonen. In de tussenliggende periode zouden ze doorschijnend wit moeten worden, om inbranden te voorkomen.

In de wind

Deze aanbeveling wordt vooralsnog door een groot deel van de omroepen in de wind geslagen. Ze willen eerst de risico’s van de huidige gekleurde beeldlogo’s helder in kaart hebben, voordat ze actie ondernemen. Ze zijn namelijk bang dat de eigen merknaam op deze manier bijna letterlijk naar de achtergrond verdwijnt.

Permanent

Klein stelt in de memo dat er sinds enige tijd klachten binnenkomen van tv-bezitters over het inbranden van de logo’s van Nederland 1, 2, 3 en Zapp. Omdat deze logo’s altijd in de rechterbovenhoek staan, kan bij het te lang aanhouden van de televisie het logo permanent zichtbaar blijven.

België  

Vooral plasmaschermen zouden last hebben van inbrandgevaar, maar dit type schermen is op zijn retour. De nu veelgebruikte LCD-schermen hebben veel minder last van inbranden. In België worden op dit moment al transparante logo’s gebruikt, naar aanleiding van een rapport van de European Broadcasting Union (EBU) van februari 2010. 

Lees ook: 

NOS ontwikkelt applicatie voor Google Glass
NOS zendt inhuldiging Prins Willem-Alexander uit via YouTube
NOS app klaar voor Windows 8, iPad volgt

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten