De verkoop van tablets heeft voor het eerst die van netbooks ingehaald. In het tweede kwartaal van 2011 zijn er 13,6 miljoen tablets verkocht in vergelijking tot 7,3 miljoen netbooks.

In het kwartaal daarvoor werden er nog 8,4 miljoen netbooks verkocht ten opzichte van 6,4 miljoen tablets. Dit blijkt uit cijfers van marktonderzoeker ABI Research. Dit is een trend die niet meer zal veranderen. Met andere woorden netbooks zijn verleden tijd.

De prijs lijkt daarbij nauwelijks van invloed. De gemiddelde prijs van de tablets ligt rond de 600 euro, ongeveer dubbel zoveel als voor een netbook. Er is niet zozeer sprake van vervanging, want een tablet heeft een ander gebruiksdoel dan een netbook. Er is meer een verschuiving van de belangstelling voor het meest interessante type apparaat.

Er zijn een aantal redenen om te kiezen voor een tablet boven een netbook. Een tablet is eenvoudig te gebruiken, in vergelijking tot het toetsenbord en muis van een netbook. Ook zouden vooral oudere generaties, die het gebruik van pc’s vermijden, de moderne tablets als een mogelijkheid zien om toe te treden tot de wereld van het internet.

Van de in het tweede kwartaal van 2011 verkochte tablets is 68% een Apple iPad. Verwacht wordt dat in het hele jaar 2011 er 32 miljoen netbooks en 60 miljoen tablets verkocht worden. Wel zal er belangstelling blijven voor netbooks in de minder bedeelde landen. De voorkeur voor tablets concentreert zich vooral bij de welvarende delen van de wereld in West-Europa, de VS, Japan en Zuid-Korea.

 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten