Microsoft wil eigen winkels openen in Europa. Maar voorlopig zijn er geen plannen voor Microsoft Stores in de Benelux.

Afgelopen week schreef de Financial Times dat Microsoft ook in Europa eigen winkels wil openen. In het Verenigd Koninkrijk wordt al gekeken naar mogelijke winkellocaties. Entertainment Business meldt dat er op dit moment geen plannen zijn voor eigen brandstores in de Benelux. Dit blijkt uit een interview met de directeur consumer Channel Group Jacqueline Smit van Microsoft.

Een van de redenen om Microsoft Stores te openen is om direct contact te maken met de consument. In Nederland komt voorlopig geen speciale Microsoft Store. Wel worden de ervaringen die in de brandstores worden opgedaan door Microsoft gedeeld met winkelketens in de Benelux, waaronder de Bas Groep (Dixons, Dynabyte en MyCom) en Media Markt.

De winkelopstellingen die in de buitenlandse Microsoft Stores goed werken worden in gesprekken met de Nederlandse winkelketens getoond. Deze informatie wordt uitgewisseld onder de filosofie van: “Een consument is een consument, waar hij of zij ook vandaan komt.”

De vestigingen van Media Markt en Saturn hebben een aparte afdeling voor producten van Apple. Het is de vraag of deze ook de ruimte hebben om een soortgelijke afdeling voor producten van Microsoft te maken. En de winkelformules van de Bas Groep hebben per vestiging slechts beperkte winkelruimte.

De daadwerkelijke opening van de Microsoft Stores in Europa is afhankelijk van het succes in de Verenigde Staten, Canada en Puerto Rico. Aan het eind van dit jaar vindt bij Microsoft intern een evaluatie plaats van de winkels in deze landen, en wordt bekeken welke winkelformule het beste werkt.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten