Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Apple krijgt handelsmerk op eigen winkels

Apple beschermt niet alleen zijn hardwareproducten, maar ook het ontwerp van de eigen winkels. Apple heeft hiervoor van de Amerikaanse autoriteiten een handelsmerk toegekend gekregen, zodat het ontwerp van het winkels en het interieur niet zomaar door anderen mag worden overgenomen.

De Amerikaanse U.S. Patent and Trademark Office heeft op 22 januari het handelsmerk toegekend aan Apple. Dit geldt voor de glazen panelen aan de buitenkant van de Apple Stores en de aankleding van de winkels, waaronder de langwerpige tafels met krukken en de videoschermen aan de achterwand.

Afgewezen
Apple heeft echt moeten vechten voordat de Amerikaanse autoriteiten om waren. Het verzoek was al in mei 2010 ingediend en twee keer afgewezen. De derde keer was het wel raak, nadat Apple het verzoek had onderbouwd met consumentenonderzoek en foto's van de voorkant van de winkels, meldt The Verge.

Al sinds 2003 heeft Apple een design patent gekregen op de zwevende glazen trappen die in veel Apple Stores zijn te vinden. De voormalige CEO en oprichter Steve Jobs zelf wordt hierbij door de Patent and Trademark Office als uitvinder genoemd, aldus Reuters.

Een handelsmerk is niet gelijk aan een patent. Bij de aankleding van de winkel gaat het om de schijnbare verwarring met de originele winkel. Dit betekent dat een bedrijf kan worden aangeklaagd als deze een winkel ontwerpt waarvan de consument denkt dat het een Apple Store is.

Nepwinkels
Het aanvragen van een handelsmerk voor een winkel is nog niet eens zo'n gek idee. In Amerika kwam het al eerder voor dat het ontwerp van winkels een op een werd overgenomen door concurrenten. Bovendien verscheen afgelopen jaar in het Chinese Kunming een nepwinkel die sprekend leek op een echte winkel van Apple, inclusief wit Apple logo en de houten tafels. Zelfs de verkopers in de winkel dachten dat zij voor Apple werkten. De Chinese autoriteiten hebben de winkel snel geboden om te sluiten, net als twintig anderen die producten van Apple verkochten terwijl zij dit officieel niet mochten.

Het Amerikaanse handelsmerk biedt Apple helaas nog geen bescherming voor andere landen. Het handelsmerk is alleen geldig voor de Amerikaanse markt, waar Apple 250 winkels in eigen beheer heeft. Wereldwijd zijn dat er 364.

Geschreven door: Ruud de op

Category: Nieuws, Hardware

Tags: Retail

Nieuws headlines

Laatste reactie