Het kon natuurlijk niet uitblijven: ATI móest wel met een antwoord komen op de nieuwste kaart van nVidia, de GeForce 7800GTX.

Een hele serie nieuwe grafische kaarten, dat is de reactie van ATI op nVidia's laatste paradepaardje de GeForce 7800GTX. Dat nVidia en ATI om beurten nieuwe kaarten lanceren, dat is inmiddels een bekend patroon. Maar dat ATI in één keer een hele serie lanceert, dat is wel ongebruikelijk. Meestal wordt eerst de topkaart in de markt gezet, waarna dan later de goedkopere varianten volgen.

Titanenstrijd

Wij testen vier grafische kaarten: de X1800 XT (top), X1800 XL (top), X1600 XT (midden) en de X1300 Pro (budget). We stellen de kaarten bloot aan verschillende programma's, zoals 3DMark 2005, Chronicles of Riddick, Doom 3, Far Cry, Half Life 2 en Splinter Cell 3.
Om de test interessanter te maken, zetten we het top- en middensegment van tegenhanger nVidia tegenover de nieuwe X1000-serie. Van Asus hebben we twee nVidia-kaarten gekregen; de N7800GTX Top en de Extreme N6600GT (alias GeForce 6600GT). De eerste, de N7800GTX Top, is eigenlijk een overklokte GeForce 7800GTX en presteert dus beter dan nVidia's officiële paradepaardje.
Ons testsysteem heeft een Asus A8N-SLI Premium moederbord met NForce 4 chipset, AMD 64 4000+ processor en 1024 MB ram-geheugen. We testen in verschillende resoluties allemaal beginnend vanaf 1280x1024. Pas vanaf deze resolutie is namelijk het verschil tussen grafische kaarten merkbaar. Omdat grafische kaarten steeds sneller en beter worden, kunnen de processoren van AMD en Intel het niet meer bijbenen. Met andere woorden: de processor is dé bottleneck van het systeem en beperkt de grafische kaart in zijn kracht. Hierdoor is op lagere resoluties haast geen verschil merkbaar tussen een topkaart en een middensegment-kaart; de processor heeft dan allang aan de noodrem getrokken.
Om de kracht van een grafische kaart te meten is het dus van belang dat we op hoge resoluties testen met alle grafische details geactiveerd. We doen per resolutie twee metingen. Eén zonder Anti Aliasing (AA) en Anisotropisch Filteren (AF) en één waarbij de AA op vier staat en de AF op acht.

Technische specs

In de tabel vindt u de specificaties van de diverse kaarten. Opvallend is dat de X1800XT is uitgerust met 512 MB gDDR3 geheugen, terwijl NVidia's 7800GTX slechts 256 MB aan boord heeft. Het komt dan ook niet als een verrassing dat nVidia laat weten binnenkort ook een 512 MB videokaart te lanceren.
Toch zegt de hoeveelheid geheugen niet veel, de snelheid van het geheugen is veel belangrijker. Zoals u in de metingen ziet doet de hierboven genoemde 7800GTX Top het helemaal niet verkeerd, ook al heeft deze opgekrikte kaart 'maar' 256 MB geheugen.
Wat verder natuurlijk opvalt is ATI's nieuwe chipset. Deze chipset werkt in een ringstructuur waardoor bewerkingen heel snel aan geheugen toegewezen kunnen worden. Daarnaast is de hele chipset dusdanig ingericht dat alle onderdelen in de kaart continue aan het werk zijn, zodat de componenten zo min mogelijk op elkaar hoeven te wachten, wat weer betere prestaties oplevert.
Als laatste noemen we nog dat de gehele X1000-serie nu ook het Shader Model 3 ondersteunt, waardoor realistische licht effecten zoal High Dynamic Rendering (HDR) mogelijk zijn. ATI levert hier een betere prestatie dan NVidia, want bij ATI blijft de mogelijkheid van Anti Aliassing intact, terwijl deze bij nVidia verloren gaat bij het gebruik van Shader Model 3.

Resultaten

We zien dat de ATI X1800XT grotendeels koploper is. Alleen bij OpenGL-games zoals Chronicles of Riddick en Doom 3 lijkt nVidia sterker. Hoewel ATI bij Doom 3 (zodra effecten als Anti Aliassing en anisotropisch filteren worden geactiveerd) ook weer beter is. Bij Direct3D-spellen (het merendeel van de games) is het ATI die op alle vlakken wint, hoewel de verschillen in het topsegment niet heel groot zijn. De N7800GTX Top is een overklokte variant van de officiële 7800GTX-kaart, dus u mag er vanuit gaan dat ATI op dit moment koploper is.
Toch gaat onze interesse uit naar het midden- en budgetsegment. Hierin zien we namelijk heel duidelijk dat ATI's X1600XT de beste kaart is. Voor wie deze kaart te duur vindt, zijn er 'zwakkere' varianten te koop die goedkoper zijn. Wij verkiezen de 1600XT met 128 MB geheugen boven de 1600 Pro met 256 MB geheugen, immers, sneller geheugen is effectiever dan meer geheugen.
De 1300 Pro doet het in Half Life 2 opvallend goed. U kunt op 1280x1024 zelfs nog gebruik maken van speciale effecten zonder last te hebben van hakkelende beelden. Bij de andere spellen scoort deze kaart echter stukken minder, waardoor de kaart geen gamerskaart genoemd mag worden. En dan is 119 euro best veel, als je kijkt naar wat je krijgt.

Zowel ATI als nVidia bieden in het topsegment uitstekende kaarten, die met gemak alle spellen op hoge resoluties kunnen draaien. In het middensegment is ATI de grote winnaar. Onze tip: houdt de oudere (top)kaarten in de gaten want deze zullen zeker in prijs gaan dalen.PluspuntenConclusie

  • Shader Model 3.0.

  • HDR met anti-aliasing.

ChipsetATI Radeon X1800 XLGeheugengrootte (MB)256Chipset snelheid (MHz)500Geheugensnelheid (MHz)1000GeheugentypeGDDR3Geheugenbus256-bitKaartbreedte (slots)1Pixel / Unified Shaders16Shader Model3.0DirectX-standaardDirectX 9.0cVideo-uitgangen2x Dual-Link DVI
HDTV (TV-out)
Video-ingangen-
Koelingactief

9,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten