Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

GeForce GTX 260

De nieuwe 200-chipset heeft veel te bieden, zo kunt u lezen in de recensie van de GTX 280. Voor wie niet die overdaad aan kracht nodig heeft, maar wel serieus bezig is met spellen, heeft nVidia de GTX 260; een uitgeklede GTX 280.

Om het verschil tussen de GTX 280 en GTX 260 in een notendop samen te vatten: Voor de GTX 260 is de geheugenbus versmald van 512-bit naar 448-bit en het aantal ‘cores' is teruggebracht van 240 naar 192. Tevens is de hoeveelheid geheugen geslonken van 1 GB naar 896 MB. Ook is de snelheid van de kaart iets lager: 576 MHz voor de core (602 bij de GTX 280) en 999 Mhz voor het geheugen (een enorme 1296 MHz bij de GTX 280). Echter dankzij deze aanpassingen is het stroomverbruik ook een stuk gunstiger: 182 watt in plaats van 236 (wij hebben een piek van 225 watt gemeten bij de GTX 280). Daarmee verbruikt de GTX 260 ongeveer evenveel als de HD 4870.

Aan elkaar gewaagd

De prestaties van de GTX 260 liggen aardig op één lijn met die van zijn directe concurrent: de Ati Radeon HD 4870. In 3dMark06 behaalt de GTX 260 een score van 14.606; ongeveer 400 meer dan de 4870. De 3dMark Vantage-score is nagenoeg gelijk met 8.411 voor 260 en 8.415 voor de 4870. In game scoort de nVidia ietsje beter, met name op lagere resoluties. Dat is vreemd, want je zou denken dat de hoeveelheid geheugen en de breedte van de geheugenbus juist op hogere resoluties voor voordeel zou zorgen. In Crysis op 1024 bij 768 haalt de GTX 55 frames, één stap hoger (1280 x 1024) 47. Bij 1600 x 1200 valt de kaart terug naar 37 frames per seconde. De 4870 haalt bij 1024 x 768 respectievelijk 48 fps. Een stapje hoger valt de Ati niet terug. Pas bij 1600 bij 1200 zien we een terugval naar 38 fps. In World in Conflict blijft de nVidia bij elke resolutie een voorsprong behouden; met name bij lagere resoluties.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • Vlot
  • Stil
  •  
  • Prijzig
  • Dual slot
De GTX 260 is een interessante kaart voor de fanatieke gamer. Hij is vlot, stil en draait alle spellen zonder problemen. Er zit echter een addertje onder het gras: de kaart haalt – ten opzichte van zijn concurrent, de HD 4870 – vooral zijn voordeel op lagere resoluties. En dan rijst natuurlijk de vraag: welke gamer speelt nu nog op lagere resoluties (< 1600 x 1200)? En dan komt nog de prijs: de officiële prijs is € 299. En dat is een vrij pittig prijskaartje voor een kaart die marginaal sneller is dan de € 60 minder kostende concurrent.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Grafische kaarten

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie