Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Xbox One: de console met drie besturingssystemen

De Xbox One blijkt op drie verschillende besturingssystemen te draaien. Maar de console heeft ook diepe banden met Windows 8 en Windows Azure. Gisteren is er niet alleen een nieuwe spelcomputer geïntroduceerd, maar is ook een deel van Microsoft's toekomstige strategie blootgelegd.

Microsoft's nieuwe console Xbox One draait maar liefst drie besturingssystemen. Dat maakte Microsoft bekend tijdens het Xbox Reveal-event op dinsdag.

Waarom drie? Marc Whitten, productverantwoordelijke voor Microsofts Interactive Entertainment Business, legde uit dat de console naast een Xbox-besturingssysteem ook een kernel van Windows en een derde besturingssysteem - dat instaat voor het overschakelen en multitasken in de console - bevat.

Microsoft verklaarde in april al iets vergelijkbaars tegenover Wired:

“De Xbox One draait gelijktijdig op drie verschillende besturingssystemen. Eerst is er het kleine Host OS dat de machine opstart en vervolgens twee andere systemen start: de “Shared” partitie, een omgeving die apps (Skype, Live TV, Netflix etc.) draait en de nodige rekenkracht voorziet voor de Kinect-sensor en de besturing via gebaren en stem; en de “Exclusive” partitie die de games draait.”

We vermoeden dat de “Shared” partitie die in het artikel op Wired beschreven wordt, gebaseerd is op de Windows NT-kernel.

De Windows NT-kernel wordt gedeeld tussen Windows 8, Windows RT, Windows Server 2012 en Windows Phone 8. Het omvat een gedeeld bestandssysteem (NTFS), networking stack, beveiligingselementen, grafische engine (DirectX), device driver framework en hardware abstraction layer (HAL).

Dave Cutler, de vader van Windows NT, is een paar jaar geleden verhuisd van het Windows Azure-team naar het Xbox-team. Gelijktijdig verhuisde ook Hoi Vo van Azure naar Xbox. Vo was verantwoordelijke van OS/hypervisor op Windows Azure. Misschien hadden Ho en/of Cutler dus iets te maken met het “Host OS”?

Boyd Multerer, hoofd ontwikkeling voor Xbox, heeft bevestigd dat het team begonnen is met Microsofts Hyper-V hypervisor bij het bouwen van het Xbox One-besturingssysteem. Volgens Multerer werd de hypervisor gestript tot alleen het hoogstnodige overbleef om een OS te maken dat toelaat om twee virtuele machines naast elkaar te laten draaien. Een partitie voor het draaien van apps, en een andere voor games.

“David Cutler heeft de hypervisor gebouwd die het heen en weer schakelen regelt,” aldus Multerer.

Windows 8

De nieuwe Xbox One-interface lijkt erg op die van Windows 8 en Windows Phone 8, met een getegeld uiterlijk. Het draait Internet Explorer en Skype, net als elk ander Windows-toestel. De Xbox One biedt ook “snapping support”, waardoor je apps, films en games op het scherm naast elkaar kan plaatsen, net zoals bij Windows 8.

Nog een gelijkenis met Windows 8: Xbox One is geoptimaliseerd om in verschillende energiestanden te werken, afhankelijk van welk spel of welke app op dat moment draait. De console blijft in een lage energiestand zodat hij snel kan opstarten wanneer een gebruiker “Xbox on” zegt. Je kan het vergelijken met Connected Standby in Windows 8.

Windows Azure

Xbox Live draait niet op Windows Azure; het draait op eigen servers in Microsofts datacenters. Toen Xbox Live werd gelanceerd in 2002, vereiste Xbox Live 500 servers. Het gebruikt er nu 15.000. Tegen de tijd dat de Xbox One lanceert, zal Xbox Live op 300.000 servers draaien.

We weten dat het Microsoft-team dat achter Halo schuilgaat een nieuw cloud-programming model heeft gebruikt dat werd ontwikkeld door Microsoft Research en de codenaam “Orleans” heeft gekregen. Tijdens het evenement werd verteld dat gebruikers hun films, muziek en games in de cloud kunnen bewaren. We gaan er vanuit dat daar Windows Azure mee wordt bedoeld.

Het eerder vermelde Wired-artikel stelt duidelijk dat “Xbox One spelontwikkelaars toegang biedt tot Microsofts Azure cloud computing platform.” Microsoft heeft dat niet bevestigd tijdens het evenement, maar er werd dan ook niet echt iets gelost over het verhaal voor ontwikkelaars. Vermoedelijk zal dat deel uitmaken van wat het bedrijf allemaal op de Build 2013-conferentie in juni gaat aankondigen.

Zelfs zonder te weten wat Microsoft op Build gaat vertellen, wordt het duidelijk dat het bedrijf steeds meer naar een cross-Windows ontwikkelingsstrategie toe gaat en dat de Xbox One daar een deel van zal uitmaken.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Nieuws, Games

Tags: Xbox One, xbox, Besturingssystemen

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie