Na enkele mislukte 3D-titels keert ontwikkelaar Team17 met de turn-based strategiegame Worms Reloaded terug naar de basis. 10 jaar na de klassieker Worms Armageddon moet Reloaded met de bewezen gameplay een nieuwe generatie pc-gamers aanspreken. Die missie is geslaagd, maar op technisch vlak laat Team17 toch wat steekjes vallen.

Elementen van voorgaande Worms-games op de pc zijn in Worms Reloaded opgenomen, maar ook de consoleversies zijn van invloed geweest. Het duidelijkst is dat terug te zien in de enorme interface, die door de grote afbeeldingen zelfs op 1920 x 1080 bijna schermvullend is. Gelukkig zien we deze console-look niet in negatieve zin terug in de graphics. Het ziet er allemaal scherp uit, in de cartoonstijl die we van de vorige delen kennen. Er zijn verschillende spelmodi beschikbaar, die ook grotendeels uit andere games komen, zoals Forts en Bazooka & Grenades.



Gameplay

Ook de gameplay is in essentie hetzelfde. De wapens die we kennen uit de oude pc-titels zitten er nog in, maar er zijn ook nieuwe aanvullingen, zoals de bunker buster, die goed werkt tegen wormen die zich ondergronds verschansen. Sowieso heeft Team17 geprobeerd om spelers die graag ondergronds spelen iets minder voordeel te geven. Andere nieuwe wapens, zoals de termieten, zijn ook speciaal gericht op het aanvallen van zich verstoppende wormen.
Verder zijn er nu ook magneten die wapens kunnen aantrekken of juist afstoten. Door een magneet naast een vijand te droppen kun je bijvoorbeeld zorgen dat granaten makkelijker hun weg vinden. Nieuw, maar een beetje overpowered, zijn de sentry guns. Als je deze naast een vijand zet wordt deze automatisch beschoten zodra hij beweegt. Dood gaan de wormen er niet aan, maar de beurt van de tegenstander is door de schade dan wel direct over.
Soms is het moeilijk te zien hoeveel schade een worm nou precies heeft geleden door een bepaalde actie. Ook is de zwaartekracht zo mogelijk nog minder voorspelbaar dan in de vorige games. Hier geldt wel enige mate van gewenning, want we zijn nu eenmaal elf jaar verder sinds Worms Armageddon dus uiteraard zijn er elementen van de engine en de gameplay die veranderen.



Campaign

Dit alles kun je gebruiken in de singleplayercampaign of andere spelmodi tegen de computer. De campaign bestaat uit 35 missies, die over het algemeen niet erg moeilijk zijn en in een uur of vijf uitgespeeld kunnen worden. De missies zijn afwisselend deathmatches en puzzels, waarbij je je worm van de ene naar de andere plek moet krijgen, tegengewerkt door hindernissen. In de nieuwe body-countmodus moet je zo lang mogelijk overleven en zoveel mogelijk vijandige wormen afmaken, terwijl die blijven respawnen met steeds meer health. Het is ook mogelijk om een custom game te starten, met wapens naar keuze. De bekende landschapseditor is ook terug, waardoor je je helemaal uit kan leven. Jammer is de (kunstmatige) beperking op het aantal worms in één team. Dat is namelijk teruggebracht van acht naar vier, terwijl daar geen aanwijsbare reden voor is.



Multiplayer

Uiteraard is er ook een multiplayermodus beschikbaar. Omdat Worms via Steam wordt gedistribueerd maakt het spel gebruik van de uitstekende Steam-infrastructuur om snel een game met vrienden te starten. Het plezier van de vorige games grijpt ons direct weer: het blijft veel voldoening geven om een menselijke tegenstander te verpletteren, in plaats van een computergestuurd team.
Helaas zitten er wel wat flink storende beperkingen en bugs in de multiplayermodus. Naast het maximum van vier worms per team kun je namelijk ook niet kiezen voor het toevoegen van een computergestuurd team. In vorige games kon dat nog wel, zodat je de moeilijkheidsgraad wat op kon schroeven omdat je je aandacht moest verdelen tussen je vrienden en de computer.
De multiplayermodus is even instabiel als in voorgaande delen: het spel crasht vaak, spelers kunnen om onduidelijke reden niet meedoen aan een spel en ook haalt het spel de avatars van verschillende spelers door elkaar. Ook de chatfunctie is erg beperkt, maar gelukkig kun je gebruik maken van die van Steam, die een stuk beter is. Al met al levert de multiplayermodus best wat frustratie op, maar dat is niets wat niet in een patch gefixt kan worden.



Gemengde gevoelens

Zowel in single- als multiplayermodus is de cameravoering erg grillig. Het beeld lijkt te focussen op de actie maar springt soms juist weg van wat er gebeurt. Het is dit type bugs dat na verloop van tijd wat gaat irriteren. Aan de wijzigingen in de gameplay is te wennen, en het is erg fijn dat er een makkelijk in te stellen multiplayermodus is, maar de stabiliteit van de game moet echt verbeterd worden. Toch is er sowieso geen alternatief. Als je Worms Armageddon nog wil spelen word je gedwongen om een 3rd-party patch te installeren om compatibiliteit en netwerkfunctionaliteit te fixen.

 

PluspuntenMinpuntenConclusie

  • eindelijk weer een 2D Worms-game

  • campaign is leuk en afwisselend

  • multiplayer is makkelijk in te stellen

  • camera beweegt onlogisch

  • maximaal vier worms per team

  • instabiliteit in multiplayer

Ondanks de bugs overheerst het blije gevoel: eindelijk weer Worms! Worms Reloaded brengt het plezier van vroeger succesvol terug, met vrijwel eindeloos veel replaywaarde door de landschapseditor en vele instelmogelijkheden. Hopelijk komt er snel een patch om de problemen op te lossen.UitgeverTeam17OntwikkelaarTeam17Besturingssysteem (min. benodigd)Windows XPProcessor snelheid (min. benodigd)1.25 GHzHoeveelheid RAM (min. benodigd)1024Grafische kaart (minimaal benodigd)128 MBBenodigde hardeschijfruimte (GB)2Online gamingjaOns TestsysteemIntel Core i7 860, 8 GB RAM, Geforce GTX 285, Windows 7 64-bits

7,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten