Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

World of Warcraft

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Specificaties
Eén gamegenre dat op de console nog niet wil doorbreken, maar op de pc al een aardige schare fans heeft verzameld is de mmorpg. Dit staat voor massive multiplayer online role playing game.

In feite is de mmorpg een rpg-game die je alleen online kunt spelen en waar je maandelijks geld voor moet betalen. Voorbeelden van dat soort games zijn Ultima Online, Everquest, Dark Ages of Camelot en Star Wars Galaxies. In deze games speel je een karakter in een fictieve wereld, samen met honderden andere mensen. Zo kun je soms met een heel leger aan lotgenoten het hol van de draak bestormen of de goden zelf trachten te onderwerpen.
Dit klinkt allemaal heel erg leuk, maar een sterk karakter krijgen in een spel zoals bijvoorbeeld Everquest kost tijd. Heel véél tijd. Daarnaast moet je bij veel van dit soort games je eerst verdiepen in de uitgebreide besturing van het spel waarin bijna elke toets in het spel een functie heeft. Een goed voorbeeld hiervan is Everquest. Daarbij ligt de hal waar een nieuw karakter begint doorgaans vol met lijken van karakters van nieuwe spelers. Dit is omdat de speler vergeet eerst het praatcommando te geven en enthousiast aan het typen slaat. Vervolgens drukt hij op de 'A'-knop, en die staat voor 'attack'. Resultaat: de NPC waarmee hij eigenlijk wou praten is nu onbedoeld aangevallen en dit moest het karakter met de dood bekopen. Gelukkig is de dood in een mmorpg geen permanente staat.

Het succes van Warcraft

Warcraft is een naam die bij elke hardcore gamer het hart sneller doet kloppen. In 1995 kwam het eerste deel van deze rts-saga uit, en het was van het begin af aan al een daverend succes. Ondertussen zijn er in totaal drie delen uitgekomen met de nodige uitbreidingen. Warcraft gaat over de strijd tussen de 'Horde' en de 'Alliance'. De Horde bestaat uit vele monsterlijke engerds en de Alliance uit louter 'nobele' rassen waaronder mensen, elven, gnomes en dwergen. Na drie succesvolle delen is het dan nu de beurt aan het langverwachte World of Warcraft (WoW), dat zich afspeelt na deel drie.

Een blijde verrassing

Omdat de meeste mmorpgs niet bekend staan om hun toegankelijkheid begonnen we wat sceptisch en met een beetje tegenzin aan deze game. Als snel bleek dit slechte voorgevoel volkomen onterecht te zijn, want WoW is bijzonder toegankelijk en alles is met behulp van handige logische icoontjes en een paar menu's op te roepen door middel van de muis. Geen speciale toetscombinaties of andere moeilijkheden. Het lopen door de wereld gebeurd met de standaard 'w,a,s,d' structuur op het toetsenbord. De besturing voelt heel natuurlijk aan en je kunt eigenlijk al zonder handleiding beginnen. Je krijgt ook handige tips tijdens het spelen, die het spel verder uitleggen.

Schitterend vormgegeven

De wereld van Warcraft is ondanks de grimmige oorlogsachtergrond een hele kleurrijke wereld, en dat wordt in WoW nogmaals benadrukt. Alles is helder en vrolijk gekleurd. De herkenbare warcraftstijl waarin alles is vormgegeven komt nog het meeste in de buurt van een volwassen cartoonstijl. De verschillende rassen zijn stoer maar ook een beetje stripachtig gemaakt in volledig 3D. De hele wereld is eveneens volledig in 3D vormgegeven en ziet er werkelijk prachtig uit. Over de geluidseffecten kunnen we kort zijn. Deze zijn goed, maar meer functioneel dan spectaculair.

Verslavend en leuk

Door de eenvoudige interface gaat het spelen erg gemakkelijk en snel; het doet ons een klein beetje aan Diablo denken. Het uitrustingsysteem is bijna hetzelfde. Zo hebben pantserstukken en zwaarden een 'durability-score' die daalt naarmate het gebruikt wordt. Bij een smid kun je dit tegen een kleine vergoeding weer laten herstellen.
Het vechtsysteem is automatisch en vereist weinig actie van de speler. Alles wat je hoeft te doen is aan te geven met wie je een robbertje wilt vechten. Het leuke is dat als de vijand op de vlucht slaat, je gewoon achter hem aan kan rennen en je, mits in de buurt, automatisch doorslaat naar de schavuit. Dit levert soms hilarische situaties op. Helaas kan de vijand dit ook bij jou, en is wegrennen vaak een doodlopend spoor. Natuurlijk kun je wel richting andere spelers rennen in de hoop dat het monster hen aanvalt, maar dat wordt natuurlijk niet altijd gewaardeerd. Ook moet de speler alert blijven tijdens gevechten, want vijanden komen vaak niet alleen en een overmacht is snel gemaakt. Gelukkig zijn er medespelers die je al dan niet ongevraagd te hulp schieten.
De moeilijkheidsgraad is zelf in de hand te houden aangezien de diverse gebieden in de wereld diverse monsters bevatten. In het begin doe je er verstandig aan niet al te veel van de wereld te gaan verkennen. De opdrachten die je uit moet voeren zijn leuk en maken ook onderdeel uit van een groter geheel. Ze geven de speler het gevoel een opbloeiende held te zijn en dat lukt lang niet elke mmorpg. Daarnaast gaat het stijgen in niveau, de welbekende levels, redelijk snel. Helemaal in vergelijking met andere mmorpgs waarbij men op hoog niveau echt maanden moet spelen om nog een klein beetje vooruitgang te boeken.

Niet alleen

Het grote voordeel van een mmorpg is natuurlijk dat je nooit alleen bent. Sommige opdrachten zijn ook beter om met meerdere spelers op te lossen omdat de tegenstand dusdanig heftig kan zijn dat je alleen weinig kans maakt. Deze opdrachten zijn ook speciaal gemerkt, zodat je weet wat je te wachten staat. Samenwerken wordt door WoW gestimuleerd en levert meer ervaringspunten op voor iedereen die aan de queeste deelneemt. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen de heldhaftige eenling te zijn, maar sommige missies zullen erg moeilijk zijn.

Minpunten

Zijn er ook nog slechte punten aan het spel? Eigenlijk heel erg weinig. Het enige wat wel eens vervelend kan zijn is dat je als je karakter sterft, je met je geest een heel eind moet lopen naar je lijk. Als je je lijk eenmaal gevonden hebt, word je weer tot leven gewekt en kun je verder met je avontuur. Je kunt er ook voor kiezen om onmiddellijk tot leven gewekt te worden, maar de prijs daarvoor is hoog: 25% schade op je uitrusting met als gevolg dat (dure) uitrusting kapot kan gaan. Daarnaast sta je met je karakter ook weer bij de dichtstbijzijnde begraafplaats en mag je het hele eind weer lopen naar de plek des onheil om verder te gaan met je queeste. Een ander minipunt van kritiek is dat sommige opdrachten, ondanks hun goede inbedding in de wereld, wel erg standaard zijn: 'haal dit, dood dat, geef dit, enz'. Maar aan de andere kant; het is een rpg en dan zijn dit soort elementen eigenlijk onmisbaar.

Geen Einde

Een mmorpg is niet uit te spelen zoals andere computergames. Er is geen einde en de wereld groeit continue. Dit houdt in dat, zoals bij elke mmorpg, het uiteindelijk draait om het opwaarderen van je karakter zonder enig echt doel. Aan de andere kant zit je wel in een uiterst dynamische spelwereld waarvoor regelmatig uitbreidingen en veranderingen komen. Maar daar betaal je dan ook voor.
WoW is in vergelijking met andere mmorpgs aan de prijzige kant. Voor het basispakket betaal je de gebruikelijke 45 euro waarbij een maand spelen zit. Daarna moet je per periode betalen. Afhankelijk van het abonnement dat je neemt verschilt deze prijs. Zo betaal je als je per maand verlengt 12,99 euro, maar als je per drie maanden verlengt 11,99 euro per maand. Het goedkoopst ben je uit als je een halfjaarabonnement neemt, waardoor je effectief 10,99 euro per maand betaalt. Ook zullen er speciale WoW-kraskaarten te koop zijn die vergelijkbaar zijn met pre-paid telefoonkaarten. Zo kunnen mensen zonder creditcard toch gewoon speeltijd kopen.

Conclusie
Iedereen die aan een mmorpg wil beginnen en afgeschrokken is door complexe andere mmorpgs is het beste af bij WoW. Het is snel te leren, verslavend en prachtig gemaakt. Een absolute aanrader voor iedereen die kennis wilt maken met mmorpgs en voor iedere rpg-liefhebber. Zelfs als deze niet houdt van online gamen.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie