De Amerikanen waren er in de Koude Oorlog doodsbenauwd voor; een Sovjet leger dat ineens de VS zou binnendringen. In de bekende Red Alert spellenreeks was het al eens raak en ook in World in Conflict betreden de Russen plotseling Amerikaans grondgebied. Dat betekent dus dat er gevochten moet worden in de VS, Europa en de Sovjet Unie.

Of de Amerikanen aan het eind van de rit overwinnen hangt uiteraard af van de heldhaftige acties van de speler.

Vernietig!

Natuurlijk wordt de oorlog gruwelijk gedetailleerd in beeld gebracht in deze real time strategy game. Napalm, 'tactische' kernwapens en artillerie bombardementen laten letterlijk geen spaan van het slagveld heel. De slagvelden zien er erg goed uit. De typisch Amerikaanse steden met hun fastfood tenten en de landelijke gebieden met rustieke woonwijken komen geloofwaardig over. Elke grootmacht (ook de NAVO doet mee) heeft twintig verschillende eenheden, die in de Koude Oorlog ook daadwerkelijk actief waren. Die eenheden zijn helaas vrij karakterloos en er ontstaat dan ook geen echte band; wordt er een tank of eskader opgeblazen? Ach, er zijn er toch nog dertien in een dozijn. Ook de vijanden vormen een ietwat gezichtsloze massa.

Cirkeltjes

Tijdens een veldslag een complete basis bouwen is natuurlijk niet realistisch. En daarom moet de speler in erg rap tempo cirkels op de kaart veroveren. Elk groepje cirkels levert punten op die gebruikt kunnen worden om vliegtuigen nieuwe eenheden te laten droppen. Realisme en vooral de negentien tactische hulpmiddelen zoals atoombommen, gifgas en Daisy Cutter bommen geven dit spel een eigen gezicht.

Petje af

Wat zeker een pluim verdient is dat elk exemplaar van het spel met een tweede schijfje geleverd wordt, waarmee een vriend tien dagen lang volledig online kan spelen. Omdat de single player toch wat minder interessant is vinden we dat een goede keuze. Prettig is dat de in single player soms te snelle actie online wat meer op het eigen tempo kan worden gespeeld. Ook petje af voor de kleine details die allemaal goed in orde zijn. Zo resulteert een opgeblazen woonhuis naast brokstukken van muren ook in rondvliegende stoelen, tafels en zelfs een wc pot en koelkast!

Online

Ook met de multiplayer valt er genoeg te beleven, misschien wel meer dan met de singleplayer. World in Conflict kan via een lokale LAN worden gespeeld of online via het portaal dat Massgate is gedoopt. De online oorlogen lijken een beetje op een MMO: spelers kunnen een wedstrijd binnen komen en verlaten terwijl deze gewoon doorgaat. Deze drop-in gameplay zorgt ervoor dat je nooit lang hoeft te wachten om te kunnen knallen. Elke speler moet een 'rol' kiezen die bepaalt welke units men kan laten aanrukken. De vier rollen Pantser, Luchtmacht, Infanterie en Ondersteuning spreken voor zich. Ook is er een 'few player' modus waar de nadruk niet ligt op grote teams en de genoemde rollen.PluspuntenMinpuntenConclusie

  • ziet er gelikt uit (op een snel systeem)

  • realistisch Koude Oorlog sausje

  • rap tempo

  • massavernietigingswapens

  • tempo offline ligt erg hoog

  • weinig variatie in eenheden

Spelers met een fikse PC en een voorliefde voor realistische RTS actie zitten gebakken met World in Conflict. Met de instellingen op maximaal is het grafisch genieten geblazen en de Koude Oorlog is lang niet zo uitgemolken als de Science Fiction en Tweede Wereld Oorlog thema's. Vind je Command and Conquer 3 een tof spel maar toch te traag en onrealistisch dan is World In Conflict echt iets voor jou!

9,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten