Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Warhammer Online: Age of Reckoning

De laatste tijd komen er een aantal nieuwe games uit die een aanval doen op de dominante positie van World of Warcraft (WoW). Age of Conan begon goed maar faalde, en nu doet ontwikkelaar Mythic met Warhammer Online: Age of Reckoning (WAR) een nieuwe poging WoW van de troon te stoten.

WAR heeft als twee grote voordelen ten op zichtte van WoW dat het plaatsvindt in de populaire Warhammer-wereld en dat spelers nieuwe manieren krijgen om tegen elkaar ten strijde te trekken.

Goed of Slecht

Zoals de naam al doet vermoeden is de Warhammer-wereld verwikkeld in een bijna constante strijd. De goede rassen - Mens, Elf en Dwerg - worden van alle kanten bedreigd door kwaadaardige tegenstanders als Orcs, Skaven en Chaos-ridders. In WAR kan je kiezen voor welke kant je vecht. Bij elk ras heb je de keuze uit een krijger, een tovenaar of een heler. Indien je kiest om te vechten aan de kant van 'Order' dan kun je een elf, mens of dwerg spelen. Wanneer je liever dood en verderf zaait dan is de kant van 'Destruction' de beste keuze. Door als Orc, Chaos Warrior of Dark Elf te spelen kun je ongestoord je van je slechtste kant laten zien.

Groep of Individeel

Elke Multiplayer Online Game draait om het sterker maken van je personage zodat je in levels stijgt. Om je personage in WAR sterker te maken kun je PVE (Player Versus Environment) en PVP (Player Versus Player) scenario’s doen. Handig is dat je jezelf kunt aanmelden voor een specifiek scenario (Quest) en niet hoeft te wachten tot je aan de beurt bent. Je kan gewoon verder gaan met avonturieren en in de tussentijd met "public quests" sterker worden. Behalve 'experience points' kun je ook 'Renown' (reputatie) verdienen. Met Renown kun je extra vaardigheden, uitrusting, titels en trofeeën verdienen.

In WAR kun je behalve PvE en PvP ook als groep de strijd aangaan met een andere groep. Dit heet Realm versus Realm (RvR) en WAR biedt hiervoor speciale scenario's en belongingen.

Beter?

WAR heeft goed gekeken naar concurrent WOW en biedt op een groot aantal punten een verbeterde gameplay. Spelers die af en toe een uurtje willen spelen, worden in WAR minder benadeeld dan spelers die elke dag uren spelen. Je hoeft in WAR niet bang te zijn dat je een te laag level hebt om mee te kunnen doen met een groepsavontuur (Public Quest). Gedurende de Quest wordt je level automatisch verhoogd naar het minimale niveau dat nodig is om die Quest te kunnen halen. Na de Quest keer je weer terug naar je oude niveau. Op deze manier kunnen “casual gamers” meekomen met fanatieke spelers.

Ook is het ontdekken van de wereld in WAR leuker dan in WoW. Door de Tome of Knowledge (het Boek der Kennis) krijg je allerlei beloningen door de wereld te ontdekken. Hierdoor kunnen ook de wat meer pacifistische en avontuurlijke spelers lol beleven aan WAR.

Of toch niet

Niet alles is perfect aan WAR. Door een gebrek aan spelers en een overvloed aan servers doen sommige gebieden leeg aan. De Warhammer-wereld is immens en zelfs wanneer duizenden mensen zijn ingelogd op een server kan het lijken alsof de wereld is uitgestorven.

Net als bij bijna alle ander MMOs is WAR vooral leuk en uitdagend wanneer je een laag level hebt. Het spel begint rond level 20 saai en repetitief te worden. Bij hogere levels duurt het langer voordat je beloningen krijgt en zijn er weinig tot geen nieuwe scenario's om te spelen. Ook zijn er in WAR veel meer spelers die voor Destruction willen vechten dan voor Order. Hierdoor kunnen sommige RvR-veldslagen ongelijk zijn.

De ontwikkelaar is druk bezig alle nadelen op te lossen. Versie 1.1 van WAR zal waarschijnlijk bepalen of WAR een blijver is of tegen de gigantische klippen van WoW is stukgelopen.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • Warhammer-wereld
  • Realm versus Realm
  • Tome of Knowledge
  • Leuker voor "casual" spelers
  • Gebrek aan spelers
  • Teveel servers
  • Net gelanceerd dus groot aantal bugs
  • Saai vanaf level 20
  • Teveel "slechte" spelers
  • Pittige hardware-eisen
De kernvraag is natuurlijk of WAR beter is dan WoW. Op veel vlakken is WAR de betere game. WAR is beter gebalanceerd, heeft minder 'grinding', biedt gigantische veldslagen tussen tientallen spelers en is leuker voor “terloopse” spelers. Maar is WAR leuk genoeg om over te stappen wanneer je nu WoW speelt. Die vraag is moeilijker te beantwoorden. Indien je in WoW level 70 bent en je vindt het geen probleem om weer vanaf level 1 te beginnen dan is WAR een goed alternatief. Indien je WoW vooral speelt uit sociaal oogpunt - om contact te houden met vrienden en gildebroeders – dan kun je beter bij WoW blijven. Tenzij het je lukt om je vrienden er van te overtuigen dat ze ook overstappen naar de concurrent. WAR stelt ook wat meer eisen aan de hardware van je pc. Eigenaren van een pc die ouder is dan drie jaar kunnen beter kiezen voor WoW.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie