Eind 2007 kwam Two Worlds uit, een open wereld rpg die op dat moment een serieuze concurrent voor het toen heersende Oblivion leek te zijn. Two Worlds haalde het echter niet bij Oblivion en werd bovendien geplaagd door bugs. Drie jaar later is het tweede deel uitgekomen en ontwikkelaar Reality Pump heeft deze tijd benut om de gameplay flink onder handen te nemen.

Two Worlds II is de directe opvolger van de eerste game en vertelt het verhaal over een man die zijn zus probeert te bevrijden uit de klauwen van een duistere macht. In zijn zus huist echter ook een duistere macht waardoor het verhaal geen standaard 'goed tegen kwaad'-verhaal wordt. Enige voorkennis van het verhaal van deel één is wel een pre, maar niet noodzakelijk.

Indrukwekkend

Het verhaal begint wanneer onze held, waarvan je zelf in beperkte mate het uiterlijk mag bepalen, bevrijd wordt uit zijn gevangenschap van de keizer door een groepje orcs. Dit gedeelte is vooral een tutorial waarin je de verschillende aspecten van de besturing leert. Opvallend zijn de filmpjes in de game met vechtscènes die mooi en realistisch overkomen. Na de uitgebreide tutorial ligt er een open wereld aan je voeten. Ook hier vallen de mooie graphics op. De wereld is zeer gedetailleerd en de lichteffecten zijn indrukwekkend. Mooi meegenomen is ook dat de systeemeisen van de game niet absurd hoog zijn, hoewel met dit soort spellen een bovengemiddeld krachtige pc wel een aanrader blijft.

Dieren pesten

De game kan zowel bestuurd worden met het toetsenbord en muis als met een Xbox 360 controller for Windows. Mooi is dat de game automatisch de hud (heads up display) aanpast aan de besturing die je kiest. Zo krijg je met de gamecontroller in feite de Xbox 360 versie van de game te spelen (maar dan natuurlijk wel met mooiere graphics). Beide manieren van besturen spelen overigens prima. De gevechten in Two Worlds II spelen zich af in realtime. Aanvankelijk ben je helemaal niet sterk en zul je als beginnend avonturier niet zomaar met iedereen een gevecht aan kunnen gaan. Met één klap kun je immers al dood zijn terwijl jouw aanvallen niks uithalen. Je zult dus vooral moeten stijgen in level door het lokale dierenrijk te terroriseren. Onze held leert verrassend veel van het kapotslaan van aapjes, struisvogels en everzwijnen. Pas na level 10 kun je voorzichtig echte vijanden aanpakken. Overigens halen zwakkere vijanden bij jou ook helemaal niks uit en kunnen ze met z’n tienen op je inslaan zonder dat je maar een schrammetje oploopt. Net als in de eerste Two Worlds game, krijg je al snel de beschikking over een paard. Het paardrijden is wat lastig, maar went wel op den duur.

Knutselen

In alle rpg's moet verzameld worden, maar in Two Worlds II is dat ook echt leuk. Wapens en uitrusting kunnen namelijk ontleed worden tot ruwe materialen zoals hout, ijzer, staal en leer. Hiermee kun je bestaande uitrusting upgraden. Elke uitrusting in de inventaris zet je dus voor de keuze: ontleden of verkopen? Ook kun je drankjes brouwen door allerlei ingrediënten samen te voegen. Het meest bijzonder is nog het magiesysteem. Spreuken stel je zelf samen aan de hand van los verkrijgbare kaarten waarmee allerlei aspecten te bewerken zijn zoals effect, afstand en projectielsoort. Hoe hoger je skills zijn, hoe uitgebreider de keuzes.PluspuntenMinpuntenConclusie

  • schitterende graphics en filmpjes

  • grote wereld

  • leuke crafting- en magie-systemen

  • eerste 10 levels is even doorbijten

  • moeilijkheidsgraad niet dynamisch aanpasbaar

Two Worlds II is ten opzichte van zijn voorganger een flinke verbetering en biedt liefhebbers van open wereld rpg's heel wat uren avontuur. Voor hen is deze game dan ook verplichte kost!UitgeverTopwareOntwikkelaarReality PumpDemo downloadneeBesturingssysteem (min. benodigd)Windows XPProcessor snelheid (min. benodigd)2 GHzHoeveelheid RAM (min. benodigd)1024Grafische kaart (minimaal benodigd)vanaf GeForce 8800GT of AMD Radeon HD (512 MB en Shader Model 3 ondersteuning)Benodigde hardeschijfruimte (GB)8Online gamingjaGamepad ondersteuningja

9,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten