Zo nu en dan verschijnt er een game die een oud genre pakt en daar vervolgens weer iets compleet nieuws mee doet. Trine is zo'n game waarmee we met de graphics van vandaag een old school platform game kunnen spelen.

In een notendop

Nu is een old school platform game natuurlijk niet vernieuwend, dus de boven geschreven intro behoeft enige uitleg. De vernieuwing zit hem in het idee dat je drie karakters in één bestuurt met ieder compleet afwijkende eigenschappen. Met dit drietal moet je de diverse zwaartekracht puzzels, die in een 2d omgeving in de levels verwerkt zijn, oplossen terwijl je wordt belaagd door gevaarlijke skeletten. Dat is Trine in een notendop.

Het verhaal

Trine vertelt het verhaal over Zoya de dief, Amadeus de tovenaar en Pontius de klunzige ridder. Alledrie vinden ze een magische steen genaamd de 'Trine'. Deze steen nam de zielen van de drie karakters en stopte ze in één lichaam. Dit drietal, wat dus gevangen zit in één lichaam, moet de wereld bevrijden van een leger ondoden wat de boel terroriseert. Dit doe je door de verschillende levels door te worstelen in een schitterende 2d platformgame. De graphics van Trine zijn werkelijk wonderschoon. Hoewel Trine een 2d platformgame is, zijn de graphics wel in 3d gemaakt en het geheel ziet er schitterend uit. De animaties in de game zijn eveneens prachtig en men heeft veel moeite gedaan van Trine echt iets moois te maken. De sprookjesachtige soundtrack, goed ingesproken stemmen en passende geluidseffecten dragen ook zeker bij aan de perfecte sfeer die Trine creëert.

Drie voor de prijs van één

In Trine bestuur je alledrie de karakters, maar er kan er maar één tegelijk het lichaam 'besturen'. In de game betekent dit dat je op elk moment van personage kan wisselen om zo de hindernissen op je pad te weerstaan. Alledrie de karakters hebben unieke eigenschappen en ze kunnen dus ook niet zonder elkaar. De dief is het snelst van allemaal en kan het hoogste springen. Ze is gewapend met een boog waarmee ze verschillende pijlen kan schieten en waarmee ze ook een touw met een pijl af kan schieten zodat ze moeiteloos van de ene naar de andere kant kan slingeren. De tovenaar is het meest nuttig in de game en de verschillende zwaartekracht puzzels zul je met hem moeten oplossen. Hij kan namelijk verschillende objecten verplaatsen door middel van Telekinese en hij kan ook blokken en planken maken. De ridder is eigenlijk maar voor één ding goed en dat is rammen. Hij heeft een schild waarmee hij klappen vangt, en een zwaard waarmee hij zijn vijanden wegslaat. De ridder wordt een beetje als een koddige kluns neergezet en dat is jammer, want zo speelt hij ook een beetje.

Te afhankelijk

Alledrie de karakters heb je even hard nodig. Dit is mooi omdat op deze manier geen enkel karakter nutteloos is. Maar het is ook een nadeel omdat je op deze manier afhankelijk bent van elk karakter. Dit betekent dat als één van de drie doodgaat, het spel gelijk een stuk moeilijker is geworden en dat de kans groot is dat je overige karakters ook zullen sterven. Zo is de ridder de enige die fatsoenlijk kan vechten. De tovenaar kan in het begin zelfs helemaal niet vechten waardoor hij in de strijd zo goed als nutteloos is. Als de tovenaar daarentegen sterft, wordt het oplossen van de diverse puzzels een stuk lastiger omdat je niet meer zo makkelijk blokken kunt verplaatsen. Nu zijn er gelukkig meerdere manieren om door een level heen te komen, maar lastig is het zeker wel. Gelukkig worden de gevallen helden automatisch weer tot leven gewekt als je bij een checkpoint komt. Als alledrie de helden dood zijn, word je teruggezet bij het laatste checkpoint. Gelukkig hoef je niet alles overnieuw te doen vanaf dat moment. Spullen die je verzameld hebt en monsters die je verslagen hebt, verlies je niet. Je moet alleen een stukje lopen voordat je weer bij het punt bent waar het mis ging.

Minpunten

Hoewel we enthousiast zijn over de originaliteit van Trine, zijn er ook wel enige minpunten. Zo is de besturing voor een groot deel prima in orde, maar af en toe verlies je de controle of gebeuren er 'gekke' dingen. Zo kan de ridder met zijn schild aanvallen afweren, maar soms draait hij bij het gebruik van zijn schild de rug naar zijn vijand toe. Niet erg handig. Ook de telekinese gave van de tovenaar is soms lastig onder controle te krijgen. Nu is zwaartekracht ook niet gemakkelijk in een game en op dat gebied valt er nog wel wat te verbeteren voor Trine. Ook kan Trine wel eens voor frustrerende taferelen zorgen. Zo komt het regelmatig voor dat je meerdere pogingen moet ondernemen om één bepaalde sprong te halen en dat op een cruciaal moment de physics je in de steek laten. Het laatste minpunt wat we aanstippen is de 'inventory interface'. In deze interface kun je de karakters upgraden met nieuwe vaardigheden en kun je gevonden schatten toewijzen aan de helden. Deze interface werkt niet innovatief en is onduidelijk in het gebruik.PluspuntenMinpuntenConclusie

  • oogstrelend mooi

  • origineel

  • nadenken vereist

  • controle over de physics soms lastig

  • sterke afhankelijkheid van karakters

  • inventory interface werkt matig

Trine is een schitterende 2d platformgame met 3d graphics. De puzzel elementen zijn sterk en de funfactor is hoog, hoewel de game zo nu en dan ook zal frustreren. Trine is een aanrader voor iedereen die van een afwisselende uitdaging houdt.UitgeverNobilisOntwikkelaarFrozen ByteDemo downloadjaBesturingssysteem (min. benodigd)Windows XPProcessor snelheid (min. benodigd)2 GHzHoeveelheid RAM (min. benodigd)512Grafische kaart (minimaal benodigd)vanaf Ati Radeon X800 of Nvidia Geforce 6800Benodigde hardeschijfruimte (GB)1Online gamingneeGamepad ondersteuningjaOns TestsysteemWindows 7 (RC1), Intel Core 2 Duo 8400, 4 GB ram (1066 MHz), 2x300 GB sata disks in Raid 0; Point of View Nvidia Geforce 9600GT (512 MB); Creative Soundblaster X-Fi Platinum

8,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten