Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Tomb of Zojir - Last half of Darkness

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Specificaties
William R. Fisher’s Last Half of Darkness: Tomb of Zojir is een klassieke point & click adventure die een horrorverhaal vertelt zonder bloederige taferelen. De game moet het dus vooral hebben van suspense en sfeer.

Tomb of Zojir is het derde deel in de Last Half of Darkness serie en de game begint onmiddellijk waar het vorige deel geëindigd is. Als je nieuw bent in de serie, zoals wij, dan word je dus behoorlijk in het diepe gegooid. Je belandt op het onheilspellende “Island of the Dead” waar het barst van de dieven en spoken. Daarnaast is de lokale bevolking ook nog eens niet erg gastvrij. De enige reden om op dit eiland te zijn, is het gerucht dat er ergens een schat zou moeten liggen behorende tot de lang overleden keizer Zojir.

Verouderd

Tomb of Zojir speel je vanuit een eerste persoonsperspectief en je verkent de spelwereld door de juiste richtingen aan te klikken. Elke klik levert een screenshot van de nieuwe locatie op. Deze methode zagen we vroeger ook terug in Myst, maar tegenwoordig is deze manier van voortbewegen toch wel een beetje achterhaald. Ook de graphics geven een zeer verouderde indruk. Zoals gezegd moet een game als deze het hebben van zijn suspense en sfeer, maar de muziek en geluidseffecten zijn ook van matige kwaliteit. Je hoort vooral het huilen van de wind, de storm en af en toe een willekeurig ronddolend spook. Tomb of Zojir slaagt er helaas niet in om je de game in te zuigen.

Eindeloos combineren

De gameplay bestaat voornamelijk uit objecten verzamelen en deze op het juiste moment gebruiken, net als in een traditionele adventure. Over het algemeen zitten de puzzels in Tomb of Zojir logisch in elkaar maar er zijn momenten waarop de puzzels net wat te ver gezocht zijn: een handdoek leggen op een verwarmingselement om zo een deur te openen? Bij dat soort oplossingen ben je min of meer gedwongen om alle items in je inventaris af te gaan en deze te combineren met alle elementen op het scherm. Niet heel spannend.

Horrorclichés

De makers van Tomb of Zojir hebben zeker hun best gedaan om het spel eng te maken, maar het is jammer dat men hiervoor niet verder is gekomen dan de standaard horrorclichés. Hierdoor is de game automatisch eigenlijk ook niet echt eng. Zelfs niet bij de diverse schrikmomenten die men ingebouwd heeft.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • oldschool point and click adventure
  • grafisch zwaar achterhaald
  • niet echt eng
  • alleen voor fans van de reeks
Last Half of Darkness – Tomb of Zojir is vooral bedoeld voor liefhebbers van de serie. Als je bekend bent met de reeks, dan weet je wat je krijgt. Niet meer, niet minder. Heb je nog nooit van de Last Half of Darkness reeks gehoord, dan zal deze titel je weinig kunnen bekoren. Zelfs als je adventure-gamer bent. Er zijn betere point and click adventures te vinden voor 20 euro.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie