In 2007 kwam The Witcher uit. Een game die al snel de harten wist te veroveren van hardcore rpg-liefhebbers. De game eindigde met een duidelijke hint naar een deel 2. Nu 4 jaar later is het zover.

The Witcher – Assassins of Kings, ook wel The Witcher 2 genaamd, is een direct vervolg op het eerste deel. Geralt of Rivia, de Witcher die nog steeds kampt met geheugenverlies, heeft aan het eind van deel 1 koning Foltest gered van een wisse dood. Als dank mag Geralt vanaf dat moment optreden als bodygaurd. Uiteraard slaat het noodlot toe en Foltest wordt vermoord door vermoedelijk een andere Witcher. Geralt krijgt de schuld en mag vervolgens zijn naam gaan zuiveren en jagen op de moordenaar. Meer van het verhaal vertellen we je niet. Dat zou zonde zijn, want het verhaal is één van de sterkste punten van deze game.

Gamepad optimized

De eerste Witcher game moest ook uitkomen voor de consoles, maar deze omzetting is faliekant misgegaan. Dit project is dan ook gestaakt en 'Rise of the White Wolf' is nooit uitgekomen. Met de tweede Witcher game wilde CD Projekt geen risico lopen en zodoende heeft zij de gameplay geoptimaliseerd voor het spelen met een gamepad. Dat heeft flinke gevolgen voor de gameplay en mensen die de eerste game gewend zijn, zullen behoorlijk moeten wennen aan de andere speelstijl die The Witcher 2 biedt.

Meer actie

De game is actievoller geworden waarbij de gevechten realtime uitgevoerd worden op een hack 'n slash-achtige wijze. Jammer hierbij is dat de besturing zo nu en dan hapert en dat het niet mogelijk is om je doelwit vast te zetten. Geralt valt degene aan waar een 'target' op staat, maar dit doelwit wordt veranderd wanneer je de camera of Geralt beweegt. En beide is nodig in real-time gevechten. Dit resulteert in chaotische gevechten waarbij je niet heel efficiënt te werk kan gaan. Dit is af en toe best wel vervelend omdat Geralt soms ook de 'verkeerde' animatie uitvoert waardoor je de tegenstanders moeilijk raakt. Het maakt de game ook gelijk een stuk moeilijker.

Wat de uitdaging nog groter maakt, is dat Geralt alleen nog maar drankjes kan drinken wanneer hij mediteert. Je kan dus geen drankjes nemen tijdens gevechten. Het idee hierachter is dat je je moet voorbereiden op de gevaren die komen, maar als je een keer verrast wordt, ben je wel mooi de Sjaak. Meestal komt het dan ook neer op 'trial and error' en daarna je game opnieuw inladen, mits je op tijd gesaved hebt, want de game doet dit zelden automatisch.

Hoewel we de gevechten liever anders hadden gezien, moeten we wel toegeven dat ze erg spannend zijn en ook uitdagend. Het heeft dan ook, ondanks zijn gebreken, zeker zijn charme. Dat komt wellicht ook door de gevechtsanimaties die ontzettend stoer zijn uitgewerkt.

Typische Witcher sfeer

Hoewel de gameplay veranderd is, is de sfeer nog steeds even authentiek en grauw als het eerste deel. Grafisch is de game werkelijk schitterend en een zware pc is dan ook aan te raden als je van dit moois wil genieten. De manier waarop je op avontuur gaat is niet veranderd en er is veel te doen. Er zijn vele monsters te doden voor geld en de hoofdverhaallijn heeft interessante wendingen waarbij jouw keuzes echt het verdere verloop van het verhaal bepalen. Als je alles wil zien van deze game, dan zul je hem meerdere keren moeten uitspelen en andere keuzes moeten maken.

De wereld van The Witcher kenmerkt zich door grauwe volwassen thema's zoals onderdrukking, racisme en terrorisme. Natuurlijk spelen sex, drugs en drank ook een belangrijke rol in deze wereld. Er zijn dan ook weer genoeg vrouwen te versieren in deze game, maar het verzamel-aspect uit het eerste deel heeft men achterwege gelaten. Daarvoor terug krijgen we uitgebreide soft erotische scenes die ook weer sfeervol - en zo nu en dan komisch - uitgewerkt zijn.

Creatief bezig

Er zijn net als in het eerste deel weer vele ingrediënten te vinden die Geralt kan gebruiken voor het brouwen van zijn magische drankjes. Deze drankjes geven bepaalde krachten zoals regeneratie, extra schade of weerstand tegen gif. Ook uitrusting is zelf te maken, hoewel daarbij wel de hulp van een 'craftsman' nodig is. Echter moeten we zelf de bouwdiagrammen en de benodigde ingrediënten bij elkaar verzamelen.

Jammer is dat we niet meer spullen kunnen droppen bij de herberg. Dit was wel het geval in het eerste deel. Geralt moet nu alles met zich meedragen met alle gevolgen van dien. Regelmatig moet je door je spullen rommelen om overbodige zaken weg te gooien zodat je weer normaal kan voortbewegen. Ook jammer is dat je ook niet meer kan aangeven wat je precies wil oppakken. Als je spullen vindt op een bepaalde plaats, dan kun je alleen maar alles tegelijk oppakken. Daarna moet je in je inventaris gaan zoeken wat je ook alweer niet wou hebben.

 

PluspuntenMinpuntenConclusie

  • grafisch fantastisch

  • super sfeervol

  • het verhaal kan vele kanten op

  • zwaar

  • matig vechtsysteem

  • console focus

Om The Witcher 2 geschikt te maken voor de consoles, heeft men wel concessies gedaan. Concessies die wij jammer vinden, aangezien het de typische pc-gameplay schaadt. Desondanks is The Witcher 2 zeker de moeite van het spelen waard en een aanrader voor Witcher fans, ondanks zijn gebreken.

 

8,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten