Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

The Elder Scrolls V: Skyrim

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Specificaties
Het wachten op een nieuw deel van The Elder Scrolls is altijd lang. Vijf jaar na Oblivion komt Bethesda met Skyrim, dat zich afspeelt in de thuisprovincie van de Nords. Veel kou en sneeuw, maar toch heeft Bethesda weer een wereld vol afwisseling gecreëerd.

Oblivion werd in 2006 uitgebracht en maakte veel mensen voor het eerst bekend met het genre rpg. De toegankelijke game kwam uit op pc, Xbox 360 en PlayStation 3 en wist een breed publiek aan te spreken. Oblivion was al het vierde deel in de serie en werd door fans van het eerste uur afgedaan als te simpel. Met Skyrim probeert Bethesda terug te grijpen op de delen vóór Oblivion. Hoewel ook Skyrim bedoeld is voor een breed publiek, zijn enkele controversiële beslissingen uit het vorige deel teruggedraaid.
 

Gevangene

Het is traditie in The Elder Scrolls: het spel begint met jouw personage als gevangene. In Skyrim word je gevangen door de Imperial Soldiers en sta je op het punt berecht te worden. Juist op dat moment wordt het dorp aangevallen door een draak. Komt de draak voor jou, of voor de gelijk met jou terechtgestelde rebel Ulfric Stormcloak? De hoofdverhaallijn richt zich op het oplossen van dit raadsel.

Skyrim is een van de meest noordelijke provincies van het continent Tamriel, waar alle Elder Scrolls-games zich afspelen. De provincie wordt bevolkt door de Nords, een van de speelbare rassen. Skyrim is koud: het grootste deel van de speelwereld bestaat uit besneeuwde bergen en toendra-achtige vlaktes. Je kunt reizen naar verschillende dorpjes en steden, maar daar tussenin is genoeg om te onderzoeken. Verschillende grotten, kerkers, tombes en kastelen kun je doorzoeken. Daarbij kom je zoveel andere verhaallijnen tegen, mensen die je om hulp vragen en andere gebeurtenissen, dat het erg makkelijk is om het grote verhaal compleet te negeren. De Elder Scrolls-games staan hierom bekend: als je alleen met de main quest bezig gaat, ben je een uur of 20 tot 25 bezig. Met alle extra content vul je gerust 100 uur.

Hoge verwachtingen

De voorgangers waren in hun tijd grafisch zeer indrukwekkend. Tijdens de ontwikkeling van Skyrim werden wederom hoge verwachtingen geschapen, maar toen bekend werd dat Skyrim in eerste instanties voor consoles werd ontwikkeld, werd het enthousiasme snel getemperd. Skyrim is duidelijk een DirectX 9-game. Nieuwe DirectX 10- en 11-features worden niet gebruikt. Daarnaast zitten er weer karakteristiek veel bugs in Skyrim. Textures zijn vaak wazig, er is best wat popup en de vergezichten vereisen een enorm zware videokaart. Tegelijkertijd zijn de gezichten van de npc's erg goed uitgewerkt en zijn verschillende omgevingen ook erg indrukwekkend.

Skyrim speelt als first person rpg. De gameplay is te vergelijken met Fallout: New Vegas, minus de pistolen. De gevechten met wapens beperken zich in Elder Scrolls-stijl tot snel klikken en af en toe blokkeren. Nieuw is de mogelijkheid om met je linkerhand een zwaard te nemen en rechts een magische spreuk: erg handig.

De interface was in Oblivion erg op consoles gericht. Skyrim heeft een makeover gekregen, waardoor de interface er erg fris uitziet. Er wordt beter gebruik gemaakt van de ruimte op je scherm, maar bij bediening met muis en toetsenbord zitten er nog erg veel onlogische dingen in. Zo kunnen sommige delen het best bestuurd worden met toetsenbord en andere alleen met de muis.

 

Pluspunten Minpunten Conclusie
  • enorme open wereld
  • veel quests
  • goede verhaallijn
  • grafisch nog wat patches nodig
Skyrim maakt indruk met de grote open wereld en de enorme hoeveelheid quests. De verhaallijn is episch, zoals gewoonlijk, en ook de graphics zijn niet slecht. Er zijn nog wel wat patches nodig om de grafische bugs er uit te halen. Toch maakt Skyrim gewoon indruk. Bethesda zet hier de standaard neer voor open wereld rpg's.

 

Geschreven door: Abram Wagenaar op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie