In Nederland horen we bijna nooit van arrestatieteams, maar in de VS spreken SWAT-teams, wat staat voor Special Weapons and Tactics, heel wat meer tot de verbeelding.

In SWAT4 speel je Boss, de leider van een SWAT-eenheid. Je bent recentelijk overgeplaatst vanuit Los Angeles en staat te popelen om carrière te maken. In de veertien singleplayer missies moet je samen met vijf teamleden gevaarlijke criminelen arresteren, gewapende overvallers neutraliseren en gijzelaars bevrijden. Bijna alle missies spelen zich af in donkere gebouwen waar het gevaar letterlijk om elke hoek en achter elke deur schuilgaat. Elke missie heeft een aantal subdoelen, maar in feite komen deze subdoelen allemaal op hetzelfde neer: doorzoek alle kamers, neutraliseer tegenstanders en bescherm burgers.

Realisme

In tegenstelling tot een first person shooter als Rainbow Six, waar je ook de leider speelt van een speciale eenheid, kun je in SWAT4 niet zo maar overal naar binnen rennen en anonieme slechteriken neerschieten. Net als in het echt is een missie mislukt wanneer een gijzelaar doodgaat, en je krijgt na elke missie een rapportcijfer om te zien hoe goed je team het heeft gedaan en of het wel alle procedures heeft gevolgd.
Elke missie begint met een realistisch opname van een binnengekomen telefoongesprek naar het Amerikaanse alarmnummer 911 en een briefing aan het SWAT-team. In de briefing kun je een plattegrond van het gebouw bestuderen, foto’s zien van de verdachten en geïdentificeerde gijzelaars en de subdoelen lezen. Je kunt je team uitrusten met specifieke spullen als vuurwapens, granaten, verschillende soorten munitie en randapparatuur zoals peperspray en tasers.

Levensechte procedures

SWAT4 probeert de ervaring van een echte SWAT-eenheid te simuleren en dat betekent dat het team alle juridische procedures moet doorlopen bij een inval. Bij bijna alles wat je tijdens een missie doet moet je verslag uitbrengen aan de controlepost. Schiet je iemand neer? Doorgeven aan de controlepost. Neem je een wapen in beslag? Doorgeven aan de controlepost. Heb je iemand in de handboeien geslagen? Doorgeven aan de controlepost. Hierdoor krijg je het gevoel dat je een echte politie-eenheid bent in plaats van een bewapende Rambo-imitator.
In sommige gevallen is dit realisme wat vreemd. Soms willen verdachten niet meewerken wanneer je ze in de handboeien slaat. Een SWAT-team doet uit voorzorg iedereen handboeien om, zelfs onschuldige slachtoffers, en sommige mensen hebben hier een probleem mee. Zo is er tijdens een missie een oude moeder van een zedendelinquent die een beetje seniel is. Ze wil niet meewerken bij het omdoen van de handboeien. Wij hadden gedacht dat de speler dan aan twee agenten de opdracht kan geven om het omaatje tegen de grond te drukken om haar dan alsnog de handboeien om te doen. Blijkbaar is dit niet volgens de standaard politieprocedure en moet je van een afstand de persoon peperspray in de ogen spuiten, net zolang tot hij of zij wel meewerkt. Klinkt veiliger, maar om de een of andere reden voelt het wat vreemd om een oud dametje peperspray in de ogen te spuiten en haar dan te horen kermen van pijn. En je moet het ook nog eens twee keer doen voordat ze wil meewerken! Nou ja, moest haar zoon maar geen kleine meisjes ontvoeren en misbruiken.
Het leuke en realistische aan SWAT4 is dat het een first person shooter is waar je beloond wordt wanneer je niet schiet. Hierdoor wordt het spel een stuk spannender omdat je telkens moet beoordelen of die verdachte in de donkere kamer een vuurwapen heeft; gaat hij het neerleggen of juist op je richten? Beslissingen en beoordelingen moet je in seconden maken, wat SWAT4 een hele eigen sfeer geeft.

Spelvarianten

SWAT4 biedt verschillende spelvarianten. In de carrièremodus probeer je carrière te maken door missies tot een goed einde te brengen. Door de juiste procedures te volgen behaal je punten en als je een missie met genoeg punten hebt behaald, dan word je bevorderd tot een hogere rang. En net zoals in het echte leven betekent promotie dat je moeilijker werk te doen krijgt tegen hetzelfde salaris.
Voor ongeduldige spelers is er de mogelijkheid van een 'instant mission'. Dit is een soort arcadevariant, waar je direct middenin de actie geplaatst wordt. Je hoeft dan alleen nog maar boeven neer te schieten en te overleven. Je kunt ook zelf missies maken waar je locatie, aantal criminelen, hun intelligentie en wapens kunt kiezen.

Teamspel

Als leider van een vijfkoppig team moet je goed je team aansturen en opdrachten geven. Doe je dit niet, dan is de kans dat je een missie overleeft gering. Om aan je hele team of een specifieke agent een opdracht te geven plaats je de cursor op een deur en met de linkermuisknop krijg je dan de keuze uit een groot aantal opties, zoals 'Move and clear' (kamer instormen) of 'Open, bang and breach' (deur openen, granaat naar binnen gooien en dan kamer bestormen). Wanneer je de cursor op een verdachte plaatst, dan krijg je de mogelijkheid om een teamlid de opdracht te geven de verdachte de handboeien om te doen. Door op het muiswiel te klikken kun je een commando schreeuwen. Vaak is dit 'police, get on your knees' of 'police, don't move'. Volgens de procedure moet je eerst iets roepen voordat je op iemand schiet. De linkermuisknop (schieten) en het muiswiel zitten alleen wel erg dicht bij elkaar op de muis. Hierdoor gebeurde het wel eens dat we een verdachte zagen en wilden roepen dat hij zich moest overgeven, maar in de spanning drukten we per ongeluk de linkermuisknop in. Foutje, bedankt!
Je kunt het team verdelen in twee kleinere teams en door camera's bevestigd op de helmen kun je zien wat het andere team ziet. Net als in het echt wordt het gebouw in de gaten gehouden door snipers. Wanneer je een verdacht persoon ziet verschijnen voor een raam, kun je proberen hem op afstand te neutraliseren.

Verhaal

SWAT4 heeft geen overkoepelende verhaallijn die als een rode draad de missies met elkaar verbindt. Net als in het echt wordt je team naar verschillende, geheel los van elkaar staande missies gestuurd die oplopen in moeilijkheidsgraad. Sommige missies lijken zo uit een film te komen, zoals die waarbij je een psychopaat moet arresteren. Zijn huis is nogal eng en doet denken aan films als Se7en en Silence of the Lambs.

Intelligentie

De AI van zowel je teamgenoten als de criminelen en hun onschuldige slachtoffers is goed. In de eerste, makkelijke missies geven de slechteriken zich meestal snel over, maar in moeilijker missies worden ze dapperder en vechten ze terug. Door de goede AI is de aanwezigheid van je teamgenoten een aanvulling in plaats van een irritante hindernis. Wanneer je de opdracht 'Move and Clear' geeft, dan gaat je team als goedgeoliede machine te werk. In volgorde rennen ze de kamer in en 'schoont' elke agent een specifieke hoek van de kamer. De doeltreffendheid van je teamgenoten doet je alleen twijfelen aan je eigen kunnen. Wanneer je ziet dat de teamrobotten in het spel beter en sneller kamers kunnen clearen dan jij, vraag je je af waarom ze jou als hun leider hebben gekozen.ConclusieSWAT4 is een goed, realistisch en uitdagend spel dat een gat in de fps-markt opvult. De unieke spanning van een realistische politie-inval en de bijkomende verantwoordelijkheid voor de levens van je teamgenoten zorgen ervoor dat SWAT4 voor fans van spellen als Rainbow Six en Counterstrike een uitdaging is die ze niet willen missen.UitgeverIrrational GamesOntwikkelaarSierra EntertainmentBesturingssysteem (min. benodigd)Windows 98/SEProcessor snelheid (min. benodigd)1,0GHzHoeveelheid RAM (min. benodigd)256Grafische kaart (minimaal benodigd)32MBBenodigde hardeschijfruimte (GB)2

8,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten